| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,207 |
| تعداد مقالات | 17,976 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,217,586 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,900,500 |
تبیین ملال اهریمنی از منظر سورن کرکگور و نقد و ارزیابی راهکارهای اخلاقی اجتناب از آن | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 1، دوره 20، شماره 77، فروردین 1403، صفحه 1-29 اصل مقاله (839.03 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2024.75359.2174 | ||
| نویسنده | ||
| بهروز اسدی* | ||
| گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، کرمانشاه ، ایران | ||
| چکیده | ||
| ملال یا فقدان جذابیت تجربیات زندگی یکی از رنجهای اجتنابناپذیر نوع بشر از ابتدای تاریخ تاکنون بوده که با انقلاب صنعتی و مدرنیسم تشدید شد. در این میان اندیشمندان مختلف تلاش نموده تا چرایی و چگونگی این پدیده و راه غلبه بر آن را تبیین نمایند. راهحلهای مدرن بر پناه بردن به صنعت مُد و سرگرمی، تنوعبخشی به تجربیات و ایجاد تغییرات عینی و خارج از وجود فرد برای رهایی از ملال تأکید دارند؛ اما سورن کرکگور با انتقاد از راهکارهای مدرن و سکولار معتقد است ملال غیر از بیکاری و صورتی از آکدیا است که نشانهی عدم توجه فرد به خدا در انجام وظیفه دینی است. از نظر کرکگور ملال اهریمنی و نتیجه انتخاب زندگی لذتگرایانهی استحسانی یا اخلاقی است و راهکار اجتناب از آن انتخاب زندگی دینی و خودسازی از طریق تمایل به ایجاد ملکات اخلاقیمثبت مانند صبر، استقامت، امید، ایمان، عشق و شادی است. همچنین راهکار دیگر او برای اجتناب از ملال اتخاذ یک نگاه سابجکتیو، زیباشناسانه و انتزاعی به پدیدههای عالم است. از نظر اوراهکارهای مدرن بهواسطهی تحلیل و تعلیل نادرستِ حسِ ملال، فرد را به تلاشی بیپایان برای تغییر محتوای دنیای بیرونیاش سوق میدهند. غافل از آنکه ریشهی حل مسئله تغییر دنیای درونی از طریق اتخاذ نگاه زیباشناسانه و بازنگری شاعرانهی تجربیات است.هدف این پژوهش تبیین، نقد و بررسی دیدگاه کرکگور در باب ملال بهعنوان یک راهکار همسو با نگاه دینی است. همچنین تاکنون هیچ پژوهشی به زبان فارسی در تبیین دیدگاه بدیع کرکگور در باب ملال انجام نشده و آگاهی از آن میتواند راهکاری جدید در مواجهه با این چالش به ما عرضه بدارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ملال؛ آکدیا؛ زیباشناسی؛ حالت؛ ملال اهریمنی؛ بازنگری شاعرانه تجربیات | ||
| مراجع | ||
|
ایستوود، جان دی؛ دانکرت، جیمز.(1400). روانشناسی ملال؛ شرح بیحوصلگیهای انسان، مترجم مریم حیدری، تهران: نشر نوین.
References
Den Dulk, A& Boswell, M.(2014). "Boredom, Irony, and Anxiety: Wallace and the Kierkegaardian View of the Self". David Foster Wallace and “The Long Thing”: New Essays on the Novels, 43-60.https://www.allarddendulk.nl/docs/DenDulk_BoredomIronyAnxietyWallace&Kierkegaard_PreFinal-AuthorCopy.pdf
Eastwood, John D; Dankert, James (2021), The Psychology of Boredom; Description of human boredom, translated by Maryam Heydari.Tehran: Novin Publishing. [in Persian]
Elpidorou, A. (2022)."The moral significance of boredom". The Moral Psychology of Boredom, 15, 1.[https://rowman.com/ISBN/9781786615381/The-Moral-Psychologyof-Boredom]
Fitzgerald, F. S. (1945). The crack-up. New York: New Directions Books.
Gabriel, M. (2010). Subjectivity and religious truth in the philosophy of Søren Kierkegaard.Georgia: Mercer University Press.
Gary, K. H. (2013). "Boredom, Contemplation and Liberation". Philosophy of Education 2013, 427-435.
https://educationjournal.web.illinois.edu/archive/index.php/pes/article/view/4040.pdf
Goodstein, Elizabeth S.(2005) Experience without Qualities: Boredom and Modernity. Stanford: Stanford University Press.
Harries, K. (2010). Between Nihilism and Faith: A Commentary on Either/Or. New Haven:de Gruyter.
Kangas, D. J. (2007). Kierkegaard's Instant: On Beginnings. Indiana:Indiana University Press.
Kemp, R. (2015). “A” the Aesthete: Aestheticism and the Limits of Philosophy. In Volume 17: Kierkegaard's Pseudonyms (pp. 25-50).London: Routledge.
Kierkegaard, S. (1852). The rotation of crops: A venture in a theory of social prudence. London: Penguin.
Kierkegaard, S. (2013a). Kierkegaard's Writings, II, Volume 2: The Concept of Irony, with Continual Reference to Socrates/Notes of Schelling's Berlin Lectures (Vol. 35). Princeton: Princeton University Press.
Kierkegaard, S. (2013b). Kierkegaard's Writings, VIII, and Volume 8: Concept of Anxiety: A Simple Psychologically Orienting Deliberation on the Dogmatic Issue of Hereditary Sin (Vol. 18). Princeton: Princeton University Press.
Kierkegaard, s. (2013c).Kierkegaard's Writings, XI, Volume 11: Stages on Life's Way (Vol. 27). Princeton: Princeton University Press.
Kierkegaard, S., & Thomte, R. (1982). The concept of anxiety: A simple psychologically orienting deliberation on the dogmatic issue of hereditary sin.NewYork: Religious Studies, 18(3).DOI: http://doi.org/10.1017/s0034412500014268.
Kierkegaard, Søren. (1987) .Either /or: Part I. Trans. and ed. Howard and Edna Hong. Princeton: Princeton University Press.
Kierkegaard, Søren. (1987).Either /or: Part II. Trans. and ed. Howard and Edna Hong. Princeton: Princeton University Press.
Lippitt, John and C. Stephen Evans,(2023)"Søren Kierkegaard", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2023 Edition), Edward N. Zalta & Uri Nodelman (eds.), URL =
<https://plato.stanford.edu/archives/sum2023/entries/kierkegaard/>.
Mackey, Louis (1971) Kierkegaard a Kind of Poet .Philadelphia: University of Pennsylvania Press,
McCarthy, V. A. (1978). The phenomenology of moods in Kierkegaard. Berlin: Springer Science & Business Media.
McDonald, W. (2009). "Kierkegaard’s demonic boredom". In Essays on boredom and modernity (pp. 61-84). Leiden: Brill.DOI: https://doi.org/10.1163/9789042032125_004
Raposa, Michael L. (1999) Boredom and the Religious Imagination. Virginia: University of Virginia Press.
Ros Velasco, J. (2023)."Contemporary myths on boredom". Switzerland: Frontiers inSociology, 8, 1183875.
Schopenhauer, Arthur (2008) Studies in Pessimism, On Human Nature, and Religion: A Dialogue, Etc. Translated by Bailey Saunders, New York: Simon & Schuster.
Svendsen, L. (2005). A philosophy of boredom. London: Reaktion Books.
Wadhams, L. (2020). Kierkegaard's Theory of Boredom and the Development of Personality. Lexington: University of Kentucky Press, https://doi.org/10.13023/etd.2020.225 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 407 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |
||