امدادی، شهره؛ هزاوه ئی، سید محمدمهدی؛ سلطانیان، علیرضا؛ بشیریان، سعید؛ حیدری مقدم، رشید؛ فرهادایان، مریم. (1396). بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل بر فعالیت جسمانی زنان میانسال شهر همدان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 25(5), 154-162.
باقری، مریم؛ سجادیان، ایلناز؛ قمرانی، امیر. (1398). اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت بر مشکلات رفتاری کودک و فقدان لذتجویی مادران دارای کودک کم توان ذهنی آموزش پذیر. مجله پرستاری کودکان؛ (۳): ۸-۱۶
بدیعی، الهام؛ امیرفخرایی، آزیتا؛ سماوی، عبدالوهاب و محمدی، کوروش. (1400). اثربخشی آموزش والدگری ذهن آگاهانه بر تنظیم هیجان و بازداری رفتاری در والدین دارای کودکان مضطرب. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری، 7(3)، 65-75.
بساک نژاد، سودابه؛ یونسی، عیدان و جنادله، خالد. (1398). رابطه بین سبکهای فرزندپروری و راهبردهای مقابله به واسطهگری سبکهای هیجانی در مادران پسران نوجوان. مطالعات روانشناختی، 15(4)، 41-56.
پارسایی، عین اله. (1389). رابطه سبکهای فراهیجانی والدین با خودکارآمدی و هوش عاطفی دانش آموزان دوره متوسطه.
مطالعات روانشناسی تربیتی. 7(11)، 1-26. SID.
https://sid.ir/paper/188648/fa
ترک لادانی، سمیه؛ آقابابایی، سارا. (1401). اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر تعامل والد - کودک و مشکلات رفتاری کودکان با مشکلات بروننمود. فصلنامه کودکان استثنایی; ۲۲ (۳): ۱۲۳-۱۳۲
ترکاشوند، علی، & قمرانی، امیر. (1402). ارزیابی اثربخشی مداخله سرریزشدگی بر پردازش هیجانی و خود نهانسازی مادران دارای فرزند با مشکلات رفتاری برونی. روانشناسی افراد استثنایی، 13(51):49-81. doi: 10.22054/jpe.2023.72216.2544
تلک آبادی آرانی، زهرا؛ نیک خو، فاطمه؛ دستجردی کاظمی، مهدی. (1401). اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت به شیوهی برخط بر کارکردهای اجرایی سرد (حافظهی فعال، توجه پایدار، کنترل مهاری و انعطافپذیری شناختی) کودکان با اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی. روانشناسی افراد استثنایی؛ 22(3):61-89.. doi: 10.22054/jpe.2023.71858.2534
حاجی بابایی راوندی، عطیه، تجلی، پریسا، قنبری پناه، افسانه، & شهریاری احمدی، منصوره. (1401). مقایسه اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت و مهارتهای تحمل پریشانی بر بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزندان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی. روانشناسی افراد استثنایی, 12(47), 53-79. doi: 10.22054/jpe.2023.68119.2460
حسینی فاطمه السادات، فرشیدی حسین، آقاملایی تیمور، مدنی عبدالحسین، قنبررنژاد امین. (1393). تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید-پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. ۲ (۱): ۱۷-۲۷
حیدری، جبار؛ عظیمی، حمیده؛ محمودی عالمی، قهرمان؛ محمدپور تهمتن، رضاعلی. (1384) بررسی شیوع اختلالات رفتاری- هیجانی و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس شهرستان ساری سال تحصیلی ۸۵-۱۳۸۴. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران; ۱۶ (۵۶): ۹۱-۱۰۰
خانی جیحونی، علی، حاتمی، محمود، زارعی، سعیده، صف دار، سمیه، ملکی، زهرا و اکبرزاده، زهرا. (1396). بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل پرسید بر مصرف میوه و سبزیها در دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر فسا.
مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا (Journal of Advanced Biomedical Sciences)، 7(3)، 361-370. SID.
https://sid.ir/paper/204023/fa
ذوالفقاری، مهسا؛ شاکری نسب، محسن. (1402). اثربخشی بازی مشترک والد و کودک بر کاهش تکانشگری و افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی. روانشناسی افراد استثنایی؛ 13(50), 225-254.
رضاپور میرصالح، یاسر؛ کوهستانی، فهیمه؛ عرفان، ندا. (1401). نقش میانجی ادراک اجتماعی در ارتباط بین تعامل مادر-کودک و مهارتهای اجتماعی کودک از نظر مادران دارای کودک پیشدبستانی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی؛ 13(4):173-186
زنده طلب، حمیدرضا. (۱۳۹۱). تأثیر اجرای برنامه طراحی شده مبتنی بر الگوی پرسید- پروسید بر سلامت روان نوجوانان و مشارکت والدین، مجله مراقبت مبتنی بر شواهد، ۲ (1)، ۴۵. magiran.com/p979833.
شمسی، عبدالحسین؛ قمرانی، امیر. (1399). اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی بر مهارتهای سازماندهی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال کمتوجهی و بیشفعالی. توانمندسازی کودکان استثنایی, 11 (2): 23-35.doi: 10.22034/ceciranj.2020.220097.1336
شیانی، مریم جلیلی، زهرا و شجاعی زاده، داوود. (۱۳۹۹). تأثیر آموزش مبتنی بر مدل پرسید پروسید بر سلامت روان زنان میانسال مراجعه کننده به خانههای سلامت شهرداری تهران، مجله آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، ۸ (4)، ۳۰۹-۳۲۳. magiran.com/p2225670
عابدی، مرضیه؛ برهانی، محبوبه؛ رحیم زاده، مهری، حسن و حسینی، زکیه سادات. (1399). نقش آموزش در ارتقای رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون: کاربردی از مدل پرسید، مجله آموزش و سلامت جامعه، 7(4)، 303-310. magiran.com/p2221949
فتحی زاده شادی، شجاعی زاده داوود، محمودی محمود، گرمارودی غلامرضا، امیرسرداری مجید، آزادبخت مجتبی و همکاران. (1395). تأثیر برنامه آموزش بهداشت طبق الگوی پرسید (PRECEDE) بر آگاهی، نگرش و رفتار تغذیهی مرتبط با کم خونی فقر آهن در دانش آموزان دختر پایه نهم (دوره اول متوسطه) شهر قزوین. سلامت و بهداشت. ۷ (۳): ۳۲۱-۳۳۰
گلپایگانی، فاطمه؛ بیات، بنفشه؛ مجدیان، وحید؛ آقابزرگی، سمیه. (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت دلبستگی و نوع دوستی کودکان دارای مشکلات رفتاری برونیسازی شده. فصلنامه کودکان استثنایی.؛ ۱۸ (۴): ۷۷-۸۸
محمدی طاویله فاطمه، قره گوزلو فرامرز، کاظمی سمیه، برزگر اکبر. (1402) بررسی تأثیر آموزش حمل بیمار مبتنی بر الگوی پرسید ـ پروسید بر میزان اختلالات اسکلتی ـ عضلانی در کمکپرستاران. پایش. 22 (3):289-300
مشکی، عالمی، فلاحی، سروری خواه، & حسن. (1400). بکارگیری الگوی پرسید-پروسید در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از اختلالات اسکلتی-عضلانی در کاربران یارانه. مجله سلامت کار ایران, 17(1), 924-935.
مقدم، منصور و قمرانی، امیر. (1401). ارزیابی اثربخشی والدگری خردمندانه بر اساس آموزههای امام علی (ع) بر خردمندی والدین و خلاقیت کودکان پیش دبستانی.
پژوهش در دین و سلامت، 8(1)، 98-110. SID.
https://sid.ir/paper/1014152/fa
مهرابیان، فردین؛ کسمایی، پریسا؛ عطرکار روشن، زهرا؛ مهدوی روشن، مرجان؛ دفاعی، مریم*. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر رفتارهای تغذیهای سالم رابطان بهداشتی شهر رشت بر اساس مدل پرسید-پروسید. مجله سلامت و بهداشت, 8(3), 289-297.
نجاتی فر، سارا؛ عابدی، احمد؛ قمرانی، امیر. (1399). اثربخشی مداخله والدمحور مبتنی بر فلسفه فراهیجانی گاتمن بر تنظیم شناختی هیجان کودکان با مشکلات رفتاری برونیشده. فصلنامه کودکان استثنایی؛ ۲۰ (۴): ۳۶-۲۵
نوروزی، زهرا؛ روشن چسلی، رسول؛ فراهانی، حجت اله. (1400). الگوی ساختاری استفادۀ آسیبزای مادران از اینترنت و مشکلات رفتاری کودکان با میانجیگری تعامل مادر-کودک. فصلنامه روان شناسی کاربردی, 15(1), 139-117.
هاشمی، عینی. (1400). اثربخشی درمان تعاملی والد-کودک بر تنیدگی والدگری و خودکارآمدی والدگری مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری. ناتوانیهای یادگیری, 10(3), 380-393.
یزدخواستی، فریبا؛ عریضی سامانی، سیدحمیدرضا. (1390). هنجاریابی سه نسخه کودک، پدر/ مادر و معلم سیاهه رفتار کودک در شهر اصفهان.
مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 17(1 (پیاپی 64))، 60-70. SID.
https://sid.ir/paper/16874/fa
یغمایی، ساناز، ملک پور، مختار، قمرانی، امیر. (1398). میزان اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر خودکنترلی کودکان دارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی. توانمندسازی کودکان استثنایی.10(1), 15-27. doi: 10.22034/ceciranj.2019.91927
References
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. (2010). Manual for the ASEBA school-age forms & profiles: An integrated system of multi-informant assessment. Aseba.
Allen, K., Harrington, J., Quetsch, L. B., Masse, J., Cooke, C., & Paulson, J. F. (2023). Parent–child interaction therapy for children with disruptive behaviors and autism: A randomized clinical trial. Journal of Autism and Developmental Disorders, 53(1), 390-404.
Arslan, İ. B., Lucassen, N., Van Lier, P. A., De Haan, A. D., & Prinzie, P. (2021). Early childhood internalizing problems, externalizing problems, and their co-occurrence and (mal)adaptive functioning in emerging adulthood: A 16-year follow-up study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 56, 193-206.
Bagner, D. M., Sheinkopf, S. J., Vohr, B. R., & Lester, B. M. (2010). Parenting intervention for externalizing behavior problems in children born premature: An initial examination. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 31(3), 209.
Bell, M. A. (2020). Mother-child behavioral and physiological synchrony. Advances in Child Development and Behavior, 58, 163-188.
Dubois-Comtois, K., Bernier, A., Tarabulsy, G. M., Cyr, C., St-Laurent, D., Lanctôt, A. S., … & Béliveau, M. J. (2015). Behavior problems of children in foster care: Associations with foster mothers’ representations, commitment, and the quality of mother–child interaction. Child Abuse & Neglect, 48, 119-130.
Evelyne, K. (2006). Meta-emotion philosophy, emotional intelligence, and relationship to adolescent emotional intelligence. Swinburne University of Technology.
Ferreira, T., Matias, M., Carvalho, H., & Matos, P. M. (2024). Parent-partner and parent-child attachment: Links to children’s emotion regulation. Journal of Applied Developmental Psychology, 91, 101617.
Glanz, K., & Rimer, B. (2005). Theory at a glance: A guide for health promotion practice (2nd ed.). National Institutes of Health.
Gottfried, M. A., & Ansari, A. (2019). Raising the bar: Teaching kindergartners with emotional and behavioral disabilities and teachers’ readiness expectations. Early Childhood Research Quarterly, 48, 75-83.
Gottman, J. M., Katz, L. F., & Hooven, C. (1996). Parental meta-emotion philosophy and the emotional life of families: Theoretical models and preliminary data. Journal of Family Psychology, 10(3), 243–268.
Gupta, A. K., Mongia, M., & Garg, A. K. (2017). A descriptive study of behavioral problems in school-going children.
Indian Psychiatry Journal, 26(1), 91–94.
https://doi.org/10.4103/ipj.ipj_39_17
Gutterswijk, R. V., Kuiper, C. H., van der Horst, F. C., Jongerling, J., Harder, A. T., & Prinzie, P. (2023). Behavioural problems of adolescents in secure residential youth care: Gender differences and risk factors. Child & Family Social Work, 28(2), 454-468.
HE, X., YUAN, X., HU, M., & ZHOU, L. (2020). The association between parental meta-emotion philosophy and adolescent’s behavior problems: The moderating role of vagus nerve activity. Acta Psychologica Sinica, 52(8), 971-981.
Holland, M. L., Malmberg, J., & Peacock, G. G. (2017). Emotional and behavioral problems of young children: Effective interventions in the preschool and kindergarten years. Guilford Publications.
Katz, L. F., & Hunter, E. C. (2007). Maternal meta-emotion philosophy and adolescent depressive symptomatology. Social Development, 16(2), 343-360.
Kimonis, E. R., Fleming, G., Briggs, N., Brouwer-French, L., Frick, P. J., Hawes, D. J., … & Dadds, M. (2019). Parent-child interaction therapy adapted for preschoolers with callous-unemotional traits: An open trial pilot study. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 48(sup1), S347-S361.
Kohlhoff, J., Morgan, S., Briggs, N., Egan, R., & Niec, L. (2021). Parent–Child Interaction Therapy with toddlers: A community-based randomized controlled trial with children aged 14-24 months. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 50(3), 411-426.
Lindsey, E. W. (2021). Emotion regulation with parents and friends and adolescent internalizing and externalizing behavior. Children, 8, 1-15.
Maier, A., Gieling, C., Heinen-Ludwig, L., Stefan, V., Schultz, J., Güntürkün, O., … & Scheele, D. (2020). Association of childhood maltreatment with interpersonal distance and social touch preferences in adulthood. American Journal of Psychiatry, 177(1), 37-46.
Mehrdadfar, M., Ghasemzadeh, S., Ghobari-Bonab, B., Hasanzadeh, S., & Vakili, S. (2023). Effectiveness of unified protocols for online transdiagnostic treatment on social-emotional skills and parent-child interaction in school-aged children with cochlear implants. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 167, 111490.
Miceli, M., & Castelfranchi, C. (2020). Metaemotion and the complexity of human emotional experience. New Ideas in Psychology, 55, 42-49.
Nelson, M. M., & McNeil, C. B. (2023, October). Parent-Child Interaction Therapy for preschoolers with behavior problems. In AACAP’s 70th Annual Meeting. AACAP.
Oladian, S. (2023). The effectiveness of parent-child interaction training on behavioral problems and aggression of children with ADHD symptoms. Journal of Assessment and Research in Applied Counseling (JARAC), 5(2), 1-7.
Peskin, A., Barth, A., Rothenberg, W. A., Turzi, A., Formoso, D., Garcia, D., & Jent, J. (2023). New therapy for a new normal: Comparing telehealth and in-person time-limited parent-child interaction therapy. Behavior Therapy.
Prosen, S., & Jendri, T. (2018). A pilot study of emotion regulation strategies in a psychodrama group of psychiatric patients. The Journal of Creative Mental Health, 1(1), 1-8.
Thompson, R. A. (2008). Early attachment and later development: Familiar questions, new answers. In R. A. Thompson (Ed.), Handbook of child psychology (pp. 1-34). Wiley.
Willard, A. K., Busch, J. T., Cullum, K. A., Letourneau, S. M., Sobel, D. M., Callanan, M., & Legare, C. H. (2019). Explain this, explore that: A study of parent–child interaction in a children’s museum. Child Development, 90(5), e598-e617.
Zuppardo, L., Serrano, F., Pirrone, C., & Rodriguez-Fuentes, A. (2023). More than words: Anxiety, self-esteem, and behavioral problems in children and adolescents with dyslexia.
Learning Disability Quarterly, 46(2), 77-91.
https://doi.org/10.1177/0731948721104110