تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,661 |
تعداد مقالات | 13,217 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,462,789 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,435,121 |
تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اختلالات رفتاری دانشآموزان استثنایی پایۀ پنجم مدرسۀ مختلط کوثر زاهدان در سال 90-1389 | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، مرداد 1390، صفحه 73-84 اصل مقاله (147.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسین جناآبادی![]() | ||
چکیده | ||
علاوه بر نقایص جسمانی و محرومیتهای ناشی از آن، ضعف مهارتهای اجتماعی در کودکان استثنایی میتواند منشأ بسیاری از اختلالات رفتاری آنان شود. بنابراین هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اختلالات رفتاری این کودکان است. مطالعه حاضر به شیوه نیمه آزمایشی با بهرهگیری از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه انجام شده است. جامعه آماری آن تمام دانشآموزان استثنایی پایه پنجم ابتدایی مدرسه مختلط کوثر شهر زاهدان در سال تحصیلی90-1389 میباشد که تعداد 24 دانشآموز دختر و پسر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه و در دو مرحله (قبل و 45 روز پس از اجرای برنامه مهارتهای اجتماعی) مورد مطالعه قرار گرفتند. در هر دو مرحله (پیش و پس از دوره آموزشی) پرسشنامه به صورت مصاحبه انفرادی تکمیل گردید. ابزار سنجش شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیکی و بخشی از آزمونSCL-90-R جهت سنجش پرخاشگری و اضطراب بود. دادهها از طریق آزمون T مستقل و با استفاده از نرم افزار SPSS 17 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد دانشآموزان آموزش دیده در مقایسه با دانش آموزان آموزش ندیده اختلالات رفتاری کمتری داشتند. در نتیجه آموزش صحیح و مداوم مهارتهای اجتماعی خصوصاً در مؤلفههای همکاری، ابراز وجود و خودکنترلی میتواند راه حل مناسبی برای کاهش اختلالات رفتاری کودکان استثنایی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای اجتماعی؛ پرخاشگری؛ اضطراب؛ کودکان استثنایی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی به پژوه، احمد، غباری بناب، باقر، حسین خانزاده فیروزجاه، عباس علی، حجازی، الهه. (1384). مقایسه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کمشنوا در مدارستلفیقی و استثنایی. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، 35(2):63-83. به پژوه، احمد، سلیمانی، منصور، افروز، غلامعلی، غلامعلی لواسانی، مسعود.(1389). تأثیر آموزشمهارتهایاجتماعیبرسازگاریاجتماعیو عملکردتحصیلیدانشآموزاندیرآموز. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 9(33):186-163. حسن زاده، سعید. (1377). ارزشیابیمقدماتیآموزشو پرورشتلفیقیدانش آموزاندچارآسیبشنوایی. تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی. ساعی منش، صمد. (1382). آموزش فراگیر چیست؟ ماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی (18-19):3-1. سخاوت، جعفر. (1381). بررسی عوامل مؤثر بر ناهنجاری رفتاری دانشآموزان استانلرستان. مجله جامعه شناسی ایران، 4(2):76-55. شهیم، سیما. (1381). بررسی مهارت اجتماعی در گروهی از دانش آموزان نابینا ازنظر معلمان. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، 32(1):139-121. فتحی، داود، کشاورزی ارشدی، فرناز و جمالی فیروزآبادی، محمود. (1390). مقایسه میزان اختلالات رفتاری و رفتارهای سازشی و میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استثنایی نظام آموزشی ویژه با نظام آموزشی تلفیقی. فصلنامه توانبخشی، 12(1):53-46. کریمی مرید،کیخاونی ستار، محمدی محمدباقر. (1389). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر اختلالات رفتاری کودکان دبستانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 18(3):68-61. متسون، جانی و اولندیک، توماس.(1384). بهبودبخشیمهارتهایاجتماعیکودکان: ارزیابیوآموزش. ترجمه احمد به پژوه. تهران: انتشارات اطلاعات. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1998).
منابع لاتین Anne, H. (2002). Teacher’s attitudes toward the international of disabled student in to their classrooms. Teaching Exceptional Children, 3(45): 95-110.
Boberg, MJ. (2007).The effects of a social skills training program on preadolescent prosocial behavior and self control. Research in developmental disabilities, 28(40):109-11.
Brown, M.; Bergen, D. (2002). Play and social interaction of children with disabilities at learning / activity center in an inclusive preschool. J of Research in Childhood Education, 17 (1): 26-7.
Caldarella, P.; Merrell, KW. (2008). Common dimensions of social skills of children and adolescents: taxonomy of positive behaviors. School Psychology Review, 26(2): 264-78.
Celest, M. (2007).Social skills intervention for a child who is blind. J of Visual Impairment and Blindness, 100(9):521-532.
Colombi, C.; Kristin Liebal, K.; Tomasello, M.; Young, G.; Warneken, F. and Rogers, J. (2009). Examining correlates of cooperation in autismimitation, joint attention, and understanding intentions. Autism, 13(2): 143-163.
Eva, B.(2003). School adjustment of borderline intelligence pupils. PhD thesis. University of cluj–Napoca, Faculty of psychology and education sciences.
Gitanjali, S.(2004). A comparative study of the personality characteristics of primary-school students with learning disabilities and their non learning disabled peers. Learning Disability Quarterly, 27(3):127-44.
Gomes, R.; McLaren, S. (2007). The inter-relations of mother and father attachment, self-esteem, and aggression during late adolescence. Aggressive Behavior, 33(2):160-69.
Hernandez, H. (2007). Social skills training: a comparison of a 12- week training program to a 24- week training program. California State University.
Hyatt, KH.; Filler, YW.(2007). A comparison of effects of two social skills training approaches on teacher and child behavior. J of Research in Childhood Education, 22(2):85-93.
Johnson, CP.; Myers, SM.(2007). Identification and evaluation of children with autism spectrum disorders. Pediatrics, 120(5):1183-215.
Koenigsberg, J. (2003). Social skills training: an entry from Thomson Gale's gale encyclopedia of mental disorders. (1 ed), Thomson Gale.
Sadock, BI.; Sadock, VA.(2007). Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: behavioral sciences/clinical psychiatry. (10 ed), Lippincott Williams & Wilkins.
Short, BA. (2006). Social skills training to increase self- concept in children with ADHD. J of Clinical Child and Adolescent Psychology, 50 (1):140-53.
Teodoro, ML.; Kappler, KC.; Rodrigues, JL; de Freitas, PM.; Haase, VG. (2005). The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY) and its Adaptation for Brazilian children and adolescents. International Journal of Psychology, 39(2): 239-246.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,950 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,148 |