حوادثی که پس از انتخابات دهمین دورهی ریاست جمهوری اسلامی ایران، به خصوص از 23خرداد تا 31تیر در کشور رخ داد، گویای وجود تفاوتهایی قابل ملاحظه در نگرش گروهها و طیفهای سیاسی عمده کشور بود؛ اتفاقاتی که واکنش بخش قابل توجهی از رسانههای جمعی داخلی و خارجی را برانگیخت و هر کدام از ظن خود به آن پرداختند. در این میان، روزنامههای وابسته به جریانهای سیاسی کشور به خصوص سه روزنامهی قدیمیتر )اطلاعات، جمهوری اسلامی و کیهان( رویکردهای متنوعی را به خصوص در عرصهی انتخابات، تجربهی انتخاباتی، و نمایندگی ارائه کردند که بررسی آنها کمک مناسبی به فهم علمی و ارائهی تحلیلی واقع بینانه از وضعیت سیاسی کشور خواهد کرد. بدین لحاظ، تمام سرمقالههای این روزنامهها که موضوع آنها در مدت مورد بررسی، صرفاً دربارهی حوادث پس از انتخابات بود، استخراج و مورد تحلیل قرار گرفت. بر این اساس و با توجه به بررسی دقیقی که انجام شد دو سرمقاله از روزنامهی اطلاعات، دوازده سرمقاله از روزنامه جمهوری اسلامی و بیست سرمقاله از روزنامهی کیهان، به عنوان جامعهی آماری مورد استخراج، بررسی و تحلیل قرار گرفتند. اما علت انتخاب این سه روزنامه به عنوان موضوع مورد پژوهش، قدیمیتر بودن آنها در مقایسه با سایر روزنامههای موجود بود. اهداف این تحقیق نیز عبارتند از: الف( کشف و استخراج جان مایهها و لایههای پنهان در سرمقالههای روزنامههای مزبور در قبال اتفاقات پس از انتخابات دهمین دورهی ریاست جمهوری اسلامی ایران. ب( شناسایی واقعیتر فضای گفتمانی و مقایسهی نحوهی مواجههی این روزنامهها با این اتفاقات و نیز راه حل پیشنهادی آنها برای مشکلات سیاسی کشور در آن مقطع.
تحلیل گفتمان سرمقالههای کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی... 63 سئوالات تحقیق نیز عبارتند از: الف( رویکرد روزنامههای مزبور، دربارهی نتایج برگزاری انتخابات چگونه بود؟ ب( کدامیک بر نقش عوامل داخلی و کدامیک بر نقش عوامل خارجی در بروز و ظهور این حوادث تأکید کردند؟ ج( در گفتمان این روزنامهها، چه پیشنهادهایی برای برون رفت از وضعیت ناشی از حوادث پس از انتخابات، ارائه شد؟ برای پاسخ به این سئوالات، از روش تحلیل گفتمان تحت عنوان »الگوی عملیاتی تحلیل گفتمان« )پدام(، استفاده شده است که در ادامه به آن اشاره میشود.
چارچوب نظری تحلیل گفتمان به مثابهی نظریه و روش )هوارث، (1377امری است که نیازمند توضیح نیست. در این رویکرد کیفی، به ویژه در تحلیل پیامهای رسانهای، بهرهبرداری از نظریهی بازنمایی، در سه رهیافت آن یعنی »رهیافت بازتابی«» ،1رهیافت تعمدی« 2و »رهیافت برساختگرا« 3به شکلهای گوناگون مورد تأکید قرار میگیرند. در رهیافت بازتابی تصور میشود که معنا در جهان وجود دارد و زبان همانند آیینهای آن را بازتاب میدهد که »استوارت هال« ) (1382نیز بر آن تأکید میکند ) .(Web, 2009رهیافت تعمدی معتقد است که مولف معنای منحصر به فرد خود را از راه زبان تحمیل میکند. دیدگاه برساختگرا نیز بر ماهیت عمومی و اجتماعی زبان تأکید میکند. بر اساس این دیدگاه، این جهان مادی نیست که حاوی و ناقل معناست، بلکه سیستم زبان است که ما برای ارائه مفاهیم خود از آن استفاده میکنیم. رهیافت برساختگرا، شامل دو رویکرد »نشانه شناختی« و »گفتمانی« است. همچنین، شیوهی برجستهسازی مفاهیم مهم که به نوعی از یک سو کلیشهسازی )مهدی زاده، (1387و از سوی دیگر طبیعی سازی )بارت، (1386 ،1370را با شیوههای خاص گفتمانی مطرح میسازد و بالاخره قرار دادن مفاهیم مورد نظر در چارچوببندیهای خاص ) ;Entman. 2004 ،(Goffman, 1974; Tankard,2003بنیانها و چارچوبهای نظری تحقیق را میسازند.
1. Reflective
2. Intentional
3. Constractive
64فصلنامهی پژوهشهای راهبردی سیاست، سال دوم، شماره ،6پاییز ) 92پیاپی (36
الگوی عملیاتی تحلیل گفتمان »الگوی عملیاتی تحلیل گفتمان« ،(PDAM)1روشی عملیاتی از تحلیل گفتمان برای تحلیل متون گوناگون، از جمله متون سیاسی و ارتباطی است که با بهرهگیری از روش نورمن فرکلاف و توسعهی آن ارائه و معرفی شده است. این الگو، دربردارندهی سه اصل رهیافت نورمن فرکلاف با تفسیر جدید، به علاوه دو سطح عمیق و عمیقتر است، ضمن این که در آن از مفاهیمی مانند دال مرکزی، دال شناور، عنصر، وقته یا لحظه، تخاصم، دلالتهای ضمنی متن، هژمونی، مفصلبندی و بینامتنیت که در روش لاکلاو و موف دیده میشود، استفاده شده است. الگوی عملیاتی تحلیل گفتمان، بر دو پایهی تحلیل لایههای سطح متن و عمق متن در پنج بعد سطحِ سطح، عمقِ سطح، سطحِ عمق، عمقِ عمق و عمیقتر استوار است. »در سطحِ سطح، یا فوقانیترین لایه متن، ساختار بیرونی و شکل بیان یا نمود گفتمان را میتوان جستجو کرد. عمقِ سطح که عمیقترین لایهی سطحی متن است، ساختار درونی یا محتوای بیان را در بردارد. در سطحِ عمق یعنی فوقانیترین سطح از عمق متن، محتوای مشخص متن قرار دارد. انتخاب حوادث داستانی یا خبری یا موضوعات مطرح شده در متن و دلیل این انتخاب، در این لایه از متن واقع شده است. در عمقِ عمق، ساختارهای کلان واقع شدهاند. محتوای گفتمان، نقش و کارکرد اجتماعی متن و نقش آن در فرهنگ و دانش اجتماعی- فرهنگی مخاطب و بالاخره ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و حتی تاریخی در برگیرندهی متن، از جمله ساختارهای کلانی هستند که شکل دهندهی این لایه متن یعنی عمقِ عمق محسوب میشوند.« )میرفخرایی، ،1383 ص .(25و در مرحلهی عمیقتر، نگاهی کاملاً کلان به متن و رابطهی آن با زمینه و فرامتن خواهد شد و محورهای اصلی و جزئیات گفتمان متون مورد بررسی، استخراج و تبیین میشوند. سه مرحلهی سطحِ سطح، عمقِ سطحِ و سطحِ عمق، به شکل سه محور اساسی ذیل مطرح شدهاند: » -1برداشت از اصل متن، -2جهتگیری و گرایش متن، و -3تحلیل توجیهی با توجه به سایر گرایشهای متن« )بشیر، .(8 ،1385به عبارت دیگر، متن به عنوان یکی از بخشهای اصلی تحلیل، باید مورد توجه و مطالعهی جدی قرار گیرد. »در مرحلهی بعدی، جهتگیریها و گرایشهای متن، به شکل جزئی و کلی و با توجه به لایههای سطحی و عمیق متن در سطوح مختلف متن، مورد توجه، مطالعه و ارزیابی قرار میگیرند« )میرفخرایی، .(14 ،1383
1. Practical Discourse Analysis Method (PDAM)
تحلیل گفتمان سرمقالههای کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی... 65 مرحلهی عمقِ عمق؛ در این شیوه تحلیل پیشنهادی شامل دو مرحله است: -1مرحله عمیق و -2مرحله عمیقتر؛ که اولی برای مرحلهی نسبتاً کلان عمقِ عمق که بیانگر روابط بینامتنیت درون و بیرون متن است و دومی، برای مرحلهی کاملاً کلان عمق است که با تکیه بر ساختارها و اطلاعات مرتبط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، دینی و تاریخی در تلاش است که گفتمان حاکم بر متن را با گفتمانهای بیرون متن )ولی مرتبط با آن را( پیوند و مقایسه نماید. به این ترتیب، میتوان مجموع دو مرحلهی اول و دوم این الگو )سطحِ سطح و عمقِ سطح( را مشابه با مرحلهی اول الگوی تحلیل گفتمانی فرکلاف یعنی توصیف در نظر گرفت. مرحلهی سوم این الگو )سطحِ عمق( را نظیر مرحلهی دوم الگوی تحلیل گفتمانی فرکلاف یعنی تفسیر ارزیابی کرد و در نهایت مراحل چهارم و پنجم این الگو )سطوحِ عمیق و عمیقتر( را در چارچوب مرحلهی سوم الگوی تحلیل گفتمانی فرکلاف یعنی تبیین تعریف کرد. به این ترتیب، مجموع پنج مرحلهی مزبور تشکیل دهندهی تحلیل گفتمانی مورد نظر خواهد بود )شکل .(1با چنین شیوهای، میتوان اطمینان یافت که با هر مرحله از تحلیل، بخشی از معنا در حلقههای مختلف، روشن شده و در نهایت، در مرحلهی پایانی تحلیل گفتمان، حلقههای معنایی مزبور، معنای کامل ارائه شود. »بر خلاف تحلیل محتوا که به طور معمول، برای یافتن روابط )یا همبستگیها( میان این یا آن ویژگی )اغلب محتوا و گاهی سبک( پیام، فرستنده، سخنگو یا خوانندگان انجام میگیرد و به طور عمده، به دادههای آشکار، قابل مشاهده و محاسبهپذیری چون واژهها، عبارات و جملهها توجه میشود، در شیوهی مورد استفاده در این پژوهش، یعنی »الگوی عملیاتی تحلیل گفتمان« به جای شمارش کمی و مقادیر آماری، با معناشناسی کاربردی متن سر و کار داریم« )بشیر و حاتمی، .(100-101 ،1388 در این روش، چگونگی انتخاب نمونههای مورد مطالعه از جامعهی آماری )سرمقالههای روزنامهها( به این صورت است که هر بخشی از متن که با هدف پژوهش و سوالهای آن همسو باشد، مورد استخراج قرار گرفته و تحلیل میشود. بنابراین نمونهی آماری کاملاً از جملاتی استخراج شده است که نیازمند تحلیل بر اساس اهداف و سوالهای پژوهش میباشند. با توجه به مراحل روش فوق، سرمقالهها و یادداشتهایِِِِ روزِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِ سه روزنامهی مزبور در زمان تعیین شده مورد مطالعه و تحلیل گفتمانی قرار گرفته است.
66فصلنامهی پژوهشهای راهبردی سیاست، سال دوم، شماره ،6پاییز ) 92پیاپی (36
جامعهی آماری جامعهی آماری در این تحقیق متن تمام سرمقالههای روزنامههای کیهان، جمهوری اسلامی و اطلاعات از 23خرداد تا 31تیر ) 1388در مجموع 34سرمقاله( است که موضوع آنها حوادث پس از انتخابات دهمین دورهی ریاست جمهوری ایران بوده است. بر این اساس، 2 سرمقالهی روزنامهی اطلاعات )به تاریخ 27خرداد و 10تیر 12 ،(88سرمقالهی روزنامه جمهوری اسلامی )به تاریخ 23و 25و 26و 27و 28و 30و 31خرداد و 1و 10و 16و 27و 28تیر (88و نیز 20سرمقالهی روزنامهی کیهان )به تاریخ 23و 24و 25و 26و 27و 28و 30 و 31خرداد و 1و 2و 3و 7و 8و 10و 13و 14و 16و 22و 27و 31تیر (88بررسی شده است. اما همانگونه که تأکید شد نمونهگیری آماری از این جامعه که معمولاً در کلیهی متون مورد بررسی با روش تحلیل گفتمان انجام میگیرد، بر اساس انتخاب گزارههایی صورت گرفته است که همراستا با هدف و سوالهای تحقیق میباشند و در متون این روزنامهها کاملاً شناسائی و مورد تحلیل قرار گرفتهاند.
واحد تحلیل »در روش تحلیل گفتمان، واحد تحلیل، از کلمه فراتر است و میتواند بر اساس موضوع، شاخصها، اهداف، متغیرها و مولفههای تحقیق، شامل یک جمله، عبارت، بند، صفحه یا متن کامل باشد« )وان دایک، 27 ،1382؛ » .(Van Dijk, 1993واحد تحلیل در تحلیل گفتمان، متن است و در این رویکرد، ایدئولوژی، نظارت و هدایت، قدرت، زبان، گفتمان و نشانهشناسی، از مفاهیم اساسی به شمار میروند« )آقاگلزاده، .(234 ،1385بنابراین، واحد تحلیل در این تحقیق، گزارههای اساسی، مبتنی بر جملات مطرح در سرمقالههای روزنامههای مذکور است.
روش و ابزار گردآوری اطلاعات روش کتابخانهای و اسنادی )فیشبرداری(.
اعتبار و پایایی تحقیق اعتبار در روش تحلیل گفتمان، بر کیفیت بیان مفاهیم و مقولهها و نیز استدلال تکیه دارد. »در رهیافتهای تحلیل گفتمانی، برای سنجش اعتبار، از دو شاخص نظم و انسجام دقیق و
تحلیل گفتمان سرمقالههای کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی... 67 ارزیابی مفید بودن آن در تحلیل استفاده میشود. از سوی دیگر، مقولهبندیهای یک تحقیق که با روش تحلیل گفتمان انجام میشوند، هنگامی دارای اعتبار است که بتوانند در کنار چارچوب نظری و تحلیل تحقیق که در پی فراهمکردن تبیین جدید است، قرار بگیرند تا هدفهای اصلی تحقیق محقق شوند« )مهدیزاده، .(22 ،1383بنابراین، انسجام نظری و عملی، به معنای انجام دقیق روش طبق فرآیندی که تعیین شده است و نیز پذیرش عرفی از نتایج به دست آمده، میتوانند ملاک مناسبی برای پذیرش تحلیل و روایی آن به شمار آید. اما دربارهی پایایی تحقیق، »در روش تحلیل گفتمان، با توجه به این که تفسیر و تبیین متن و فرامتن به وسیله محقق صورت میگیرد، طبیعی است که محقق دیگری در رویارویی با متن، نتیجهگیری متفاوتی داشته باشد« )فرقانی، .(57 ،1382
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات همانطور که در بخش روش تحقیق گفته شد، الگوی عملیاتی تحلیل گفتمان »پدام« بر پنج سطح مبتنی است؛ الف( سطحِ سطح )برداشت از اصل متن( در این سطح، گزارههای معنادار و دقیقاً همراستا با هدف و سوالهای تحقیق از متون سرمقالههای روزنامههای اطلاعات، کیهان و جمهوری اسلامی، تحت عنوان برداشت از اصل متن )سطحِ سطح(، استخراج و در ستون نخست جدولی با عنوان »جمع بندی سه مرحله اول تحلیل گفتمان روزنامههای مورد بررسی از 88/3/23تا «88/4/31ثبت شده است. در این سطح، مواردی از نمونهی آماری )سرمقالهها( انتخاب خواهند شد که در جهت اهداف تحقیق است. در این مرحله، هیچگونه تحلیلی صورت نمیگیرد و اساس تحلیل بر نگاه محقق در انتخاب گزارههای معنادار متن در راستای هدف و سوالهای تحقیق مبتنی است. ب( عمقِ سطح )جهت گیری و گرایش متن( در ستون دوم همان جدول، جهتگیری و گرایش متن )عمقِ سطح( مشخص و درج شده است؛ در این مرحله، نوعی از معناهای ضمنی متون انتخاب شده مورد پیگیری است. این جهتگیری، رابطهی میان سطح )معنای روشن و اصطلاحی( و عمق )معنای ضمنی و برداشتی( را پیوند میدهد. بنابراین، نوعی از مفصلبندی میان این دو سطح در مرحله دوم ایجاد میشود.
68فصلنامهی پژوهشهای راهبردی سیاست، سال دوم، شماره ،6پاییز ) 92پیاپی (36 این دو سطح )سطحِ سطح و عمقِ سطح( را با استفاده از شیوهی تحلیل گفتمان فرکلاف، میتوان، مرحلهی توصیف نامید. در این دو مرحله، آنچه که در مورد تحلیل متن صورت میگیرد، انتخاب متن و توصیف روابط درونی آن است )بشیر، .(1389 ج( سطحِ عمق )تحلیل توجیهی با توجه به سایر گرایشهای متن( در این سطح، که میتوان آن را با مرحلهی تفسیر فرکلاف مقایسه کرد، روابط معنایی و ضمنی تولید شده در مرحله قبل )عمقِ سطح(، با کشف مفصل بندیهای مختلف متن با یکدیگر پیوند میخورند و معناهای تولید شده، تفسیر میشوند. در این مرحله، هر بخش از متن با بخش دیگر مرتبط و جهتگیریها و گرایشهای آنها با یکدیگر بررسی میشوند. در اینجاست که نوعی از تحلیل توجیهی به معنای کشف روابط جهتدار میان دالها و محورهای مختلف صورت میگیرد )بشیر، .(1390 د( عمقِ عمق )عمیق( در این مرحله، مفاهیم و معانی گوناگون بینامتنیت برای قرائت گستردهتر متن مورد استفاده قرار میگیرند. مفصلبندیهای جدید میان محورها و دالهای به دست آمده از سه مرحلهی قبلی، به همراه هم، تحلیل و عناصر پیوند خورده با متون دیگر و متن مورد مطالعه )بینامتنیت( کشف میشوند. بر این اساس، همهی برداشتها، معناها و جهتگیریهای متن، با مفاهیم، عناصر، متون و معانی مرتبط با متن، در این مرحله پیوند میخورند تا بتوان تأثیر عناصر بیرونی متن، روی متن را مورد سنجش قرار داد. هـ( مرحلهی عمیقتر در این مرحله، نتایج به دست آمده از تحلیل متن، با مسائل فرامتنی بررسی میشوند. در اینجاست که بینامتنیتهای کلانتر و وسیعتر گفتمانی، میان گفتمان حاکم بر متن و گفتمانهای بیرونی که میتوانند با گفتمان متن مورد مطالعه، ارتباطی را به وجود آورند، بررسی میشوند؛ کشف اصلی گفتمان و تحلیل نهایی گفتمانی، در همین مرحله صورت میگیرد. این مرحله، اوج تلاقی متن با فرامتن است؛ نقطهی پیوندی میان دالهای مرکزی متن و دالهای گفتمانی بیرونی متن که به همراه دالهای درونی، نوعی از مفصلبندی را ایجاد میکنند. در این مرحله، بینامتنیت درون متن و بینامتنیت بیرونی متن با همدیگر، دیده میشوند و معناهای مشترک میان آنها کشف و تبیین میگردد. در اینجاست که موقعیتها، زمان، مکان، شرایط تولید متن و تمام مواردی که به عنوان فرامتن حضور دارند، در تحلیل متن، مشارکت جدی خواهند داشت. در این مرحله،
تحلیل گفتمان سرمقالههای کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی... 69 همچنین به دالهای فراگفتمانی که ریشه در متن اولیه دارند ولی فراتر از متن به تمام روابط بیرونی و فرامتنی نیز توجه دارند، کشف میشوند و خطوط کلی حاکم بر گفتمان، تبیین می گردد )بشیر، .(1392 برای دو مرحلهی فوقالذکر )عمیق و عمیقتر(، که میتوان آنها را با مرحلهی سوم فرکلاف یعنی تبیین، مقایسه کرد، ابتدا در جدولی با عنوان »جمعبندی مرحلهی چهارم تحلیل گفتمان روزنامههای مورد بررسی« )عمقِ عمق(، مهمترین و اساسیترین محورهای گفتمانی هر یک از روزنامهها استخراج و درج شده است و سپس در جدولی دیگر، با عنوان »جمعبندی مرحلهی پنجم تحلیل گفتمان روزنامههای مورد بررسی« )سطحِ عمیقتر(، با نگاهی کاملاً کلان، محورهای نهایی و اصلی گفتمان هر یک از روزنامهها کشف و تبیین شده است.
یافتههای تحقیق بررسیهای این مقاله در پنج مرحله صورت گرفته است که برای جلوگیری از اطالهی کلام، تنها یکی از جداول سه مرحلهی اول از روزنامهی اطلاعات و برای اطلاع از چگونگی اجرای فرآیند مربوط به روش »پدام« در اینجا مورد اشاره قرار میگیرد و سپس جمعبندی مرحلهی پنجم تحلیل از روزنامههای مزبور )که برای تبیین نتایج به دست آمده مهم میباشند( آورده میشود.
جمعبندی سه مرحلهی اول تحلیل گفتمان روزنامهی اطلاعات
(88/4/31 تا88/3/23 )از
ردیف
تحلیل توجیهی با توجه به سایر
گرایشهای متن )سطحِ سطح(
جهتگیری و گرایش
متن )عمقِ سطح(
برداشت از اصل متن
)سطحِ عمق( مرحلهی توصیف مرحلهی تفسیر 1 صرفنظر از اختلافنظر نامزدها بر سر نتایج انتخابات 22خرداد، حتی وقتی از پشت عینک وزارت کشور به عملکرد دولت در این زمینه نظر میکنیم، رفتاری میبینیم که الحقوالانصاف