| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,127,769 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,860,139 |
پیشبینی تعللورزی تحصیلی بر اساس سبکهای عاطفی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 13، دوره 12، شماره 39، فروردین 1395، صفحه 81-95 اصل مقاله (475.77 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2016.4087 | ||
| نویسندگان | ||
| رحیم بدری گرگری1؛ شهرام واحدی1؛ منصور بیرامی2؛ جواد عینیپور* 3 | ||
| 1دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
| 2استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
| 3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
| چکیده | ||
| تعللورزی یعنی به تعویقانداختن انجام کار و یا تمایل به انجام آن در دقایق پایانی. تعللورزی موجب درجات بالایی از اضطراب و افسردگی در دانشآموز شده و باعث تجربه هیجانات منفی میگردد. یکی از مقولههای مؤثر بر تعللورزی، فقدان تنظیم هیجانی و ناتوانی در خودتنظیمی هیجانی است. سبکهای تنظیم هیجانی را شامل سبک پنهانکاری، سازگاری و تحمّل میدانند. این پژوهش بهمنظور تعیین رابطه سبکهای عاطفی با تعللورزی دانشآموزان پسر انجام گردید. نمونه پژوهش شامل 252 دانشآموز مقطع متوسطه نظری مشغول به تحصیل در مدارس دولتی بودند که بوسیله نمونه گیری خوشهای انتخاب گردیدند. اطلاعات این پژوهش به وسیله پرسشنامههای سبکهای عاطفی و تعللورزی تحصیلی بهدست آمده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که سازگاری (33/0- = Beta) و تحمّل (14/0 = Beta) عاملهای مهم پیشبینیکننده تعللورزی دانشآموزان است (001/0 = P). نتیجه دیگر پژوهش نشان داد که 11% واریانس تعللورزی دانشآموزان متوسطه پسر از طریق یک ترکیب خطی مشترک از سازگاری و تحمّل تعیین میشود. همچنین یافتهها نشان داد که مؤلفه سازگاری قویترین پیشکننده تعللورزی در میان سبکهای عاطفی محسوب میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحمّل؛ تعللورزی؛ سبکهای عاطفی؛ سازگاری | ||
| مراجع | ||
|
الیس، آلبرت و نال، جیمز. (1382). روانشناسی تعللورزی: غلبه بر تعللورزیدن. ترجمه محمدعلی فرجاد. تهران: انتشارات رشد. بدری گرگری، رحیم و حسینی اصل، فریبا. (1389). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با تعللورزی دانشجویان دانشگاه تبریز. تازهها و پژوهشهای مشاوره، 36، 125- 111. توکلی، محمدعلی. (1392). بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی، ترجیح زمان مطالعه و هدف از ورود به دانشگاه. فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال نهم، شماره 28، 99- 119. تمدنی، مجتبی. (1389). اهمالکاری در دانشجویان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، سال ششم، شماره 24، 337- 344. حسنی، جعفر؛ آزاد فلاح، پرویز؛ رسولزاده طباطبائی، سید کاظم و عشایری، حسن. (1388). تأثیر ارزیابی مجدد و فرو نشانی تجارب هیجانی منفی بر ناقرینگی EEG پیشانی مغز بر اساس ابعاد نورزگرائی و برونگردی. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، 13؛ 4، 37- 71. زارع، حسین و اعراب شیبانی، خدیجه. (1390). بررسی پایائی و روائی پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری در دانشجویان ایرانی. پژوهشهای روانشناختی، 14 (2)، 112-125. هرگنهان، بی. آر و السون، میتو. اچ. (1392). مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ترجمه علی اکبر سیف. نشر دوران Baumeister, R. F. Heatherton, T. F. & Tice, D. M. (1994). Losing control: How and why people fail at self-regulation. San Diego: Academic Press.
Balkis, M. Duru, E. (2009). Prevalence of Academic Procrastination Behavior Among preservice Teachers, and its Relationship with Demographics and individual preference. Journal of Theory and practice in Education, 5 (1), 18 – 32.
Bezci, F. Sungur, S. (2013). Academic Procrastination and Gender as Predictors of Science Achievement. Journal of educational and instructional studies in the world, 3 (2), 64-68.
Bradley, S. J. (2000). Affect regulation and the development of psychopathology. New York, NY: Guilford Publication.
Calkins, SD. (1994). Origins and outcomes of individual differences in emotion regulation. Monogr Soc Res Child Dev. 59 (2-3), 53-72.
Chow. H. P. (2012). Procrastination among Undergraduate Students: Effects of Emotional Intelligence, School Life, Self-Evaluation, and Self-Efficacy, Alberta Journal of Educational Research, 57(2), 234-240.
Davidson, R. J. (1998). Affective style and affective disorders: Perspectives from sffective neuroscience. Cognition & Emotion, 12 (3), 307-30.
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and the Self- Determination of Behavior". Psychological Inquiry, Vol. 11, No. 4, 227- 286.
De Paola, M. & Scoppa, V. (2014). Procrastination, Academic Success and the Effectiveness of a Remedial Program. IZA Discussion Paper, 8021, 1-24.
Ellis, A. & Knaus, W.J. (1979). Overcoming procrastination or how to think and act rationally in spite of life, inevitable hassles. New York: Institute for Rational Living.
Ferrari, J. R. (1994). Dysfunctional procrastination and its relationship with self-esteem, interpersonal dependency, and self-defeating behaviors. Personality and Individual Differences, 17, 673–679.
Hofmann SG. & Kashdan, T. B. (2010). The affective style questionnaire: Development and psychometric properties. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. 32(2), 255-63.
Howell, A. J. & Watson, D. C. (2007). Procrastination: Association with goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43, 167-178.
Johnson, J. L. & Bloom, A. M. (1995). An analysis of the contribution of the five factors of personality to variance in academic procrastination. Personality and Individual Differences, 18, 127– 133.
Kuhnle, C. Hofer, M. & Kilian, B. (2012). The Relationship of Self-control Procrastination, Motivational Interference and Regret with School Grades and Life Balance. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung Heft, 1, 31-34.
Krause, K. & Freund, A. M. (2014). Delay or procrastination – A comparison of self- report and behavioral measures of procrastination and their impact on affective well-being. Personality and Individual Differences. 63, 75- 80.
Lay, C. H. (1992). Trait procrastination and the perception of person-task characteristics. Journal of Social Behavior and Personality, 7, 483-494.
Lay, C. H., & Silverman, S. (1996). Trait procrastination, anxiety, and dilatory behavior. Personality and Individual Differences, 21, 61-67.
Lewis, M. D. Granic, I. & Lamm, C. (2006). Behavioral differences in aggressive children linked with neural mechanisms of emotion regulation. Ann N Y Acad Sci; 1094: 164-77.
Lyons, M. & Rice, H. (2014). Thieves of time? Procrastination and the Dark Triad of personality. Personality and Individual Differences. In press.
McCown, B. Blake, I. K. & Keiser, R. (2012). Content analyses of the beliefs of academic procrastinators. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy. Doi: 10.1007/s10942- 012-0148-6.
Milgram, N. & Toubiana, Y. (1999). Academic anxiety, academic procrastination, and parental involvement in students and their parents. British Journal of Educat- ion psychology, 69, 345 – 361.
Özer, B. U. Demir, A. & Ferrari, J. R. (2009). Exploring academic procrastination among Turkish students: Possible gender differences in prevalence and reasons. The Journal of Social Psychology, 149 (2), 241–257.
Prohaska, V. Morrill, P. Atiles, I. & Perez, A. (2000). Academic procrastination by nontraditional students. Journal of social Behavior and Personality, 15,125 –134.
Pychyl, T. A. & Flett, G. L. (2013). Procrastination and Self-Regulatory Failure: An Introduction to the Special Issue. Cognitive-Behav Ther, 30, 203–212.
Rabin, L. & Fogel, J. & Nutter, k. (2011). Academic procrastination in college students: The role of self – reported executive functions. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, Neuropsychology, Development. 33(3), 344-357.
Ridder, D. & Wit, J. (2006). Self-regulation in health behavior: Concepts, Theories and central issues. In: Ridder D, Wit J editors. Self-regulation in health behavior. New Jersey, NJ: John Wiley & Sons.
Rothbart, M. K. & Ahadi, S. A. & Hershey, K. (1994). Temperament and Social Behavior in Childhood. Merrill-Palmer Quarterly, 40(1), 21-39.
Rosario, P. Costa, M. Núñez, J.C. González-Pienda, J. Solano, P. & Valle, A. (2009). Academic procrastination: associations with personal, school and family variables. Spanish Journal of Psychology, 12(1), 118-127.
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2002). An overview of self- determination theory. In E. L. Deci & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research (pp. 3- 33). Rochester, NY: University of Rochester Press.
Saddler, C. D. & Sacks, L. A. (1993). Multidimensional perfectionism and academic Procrastination: relationship with depression in university students. Psychological reports, 73, 863– 871.
Schouwenburg, H. C. & Lay, C. H. (1995). Trait procrastination and the big five factors of personality. Personality and Individual Differences, 18, 481– 490.
Schunk, D. H. & Zimmerman, B. J. (1994). Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications Hillsdale, NJ: L. Erlbaum Associates.
Simpson, W. & Pychyl, T. (2009). In search of the arousal procrastinator: Investigating the relation between procrastination, arousal-based personality traits and beliefs about procrastination motivations. Personality and Individual Differences, 47, 906-911.
Schouwenburg, H. C. & Groenewoud, J. T. (2001). Study motivation under social temptation: effects of trait procrastination. Personality and Individual Differences, 30, 229–240.
Solomon, L. J. & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: frequency and cognitive behavioral correlates, Journal of Counseling Psychology, 31, 503–509.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A metaanalytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133, 1, 65-81.
Vallerand, R. J. (2000). Deci and Ryan's self-determination theory: A view from the hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. Psychological Inquiry, 11,312-317.
Vohs, K. D. & Baumeister, R. F. (2004). Understanding self-regulation: an introduction. In R. F. Baumeister, K. D. Vohs (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 1–12). New York: Guildford Press.
Wäschle, K. & Allgaier, A. Lachner, A. Fink, S. & Nückles, M. (2014). Procrastination and self-efficacy: Tracing vicious and virtuous circles in self-regulated learning. Learning and Instruction. 29,103-114.
Webb, T. Gallo, I. S. Miles, E. Gollwitzer, P. M. & Sheeran, P. (2012). Effective regulation of affect: An action control perspective on emotion regulation. European Association of Social Psychology, 23, 143–186
Wolters, C. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95, 179-187.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,564 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,476 |
||