| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,218 |
| تعداد مقالات | 18,043 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,645,023 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,974,844 |
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هوش موفق در آموزش (TSI-Q) در معلمان شهر تهران | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 3، دوره 7، شماره 26، دی 1395، صفحه 55-75 اصل مقاله (605.12 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2016.6119 | ||
| نویسندگان | ||
| شراره صباحی1؛ سیاوش طالع پسند* 2؛ محمدعلی محمدی فر3 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی سمنان | ||
| 2دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
| 3استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان | ||
| چکیده | ||
| هوش موفق مجموعه یکپارچه ایی از توانایی های مورد نیاز برای موفقیت در زندگی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه هوش موفق در آموزش انجام گرفت. جامعه آماری همه معلمان دوره دوم متوسطه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 بودند. حجم نمونه این پژوهش 404 دبیر (278 زن 126 مرد) بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی از بین دبیرستان های دورۀ دوم متوسطه دولتی شهر تهران انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه هوش موفق در آموزش و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو را تکمیل کردند. تحلیل اعتبار، همبستگی سوال- نمره کل، و تحلیل عاملی اکتشافی اجرا شد. تحلیل عامل اکتشافی با روش مؤلفه های اصلی، چهار عامل (توانایی حفظ کردن، توانایی تکرار و بازگویی، توانایی تحلیلی- خلاق و توانایی عملی) را برای پرسشنامه هوش موفق در آموزش تأیید کرد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار بود و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های آن بین 67/. (تکرار و بازگویی) تا 89/. (تحلیلی- خلاق) بود. روایی بیرونی بین ابعاد پرسشنامه هوش موفق در آموزش و پرسشنامه شخصیت نئو مورد ارزیابی قرار گرفت. بین توانایی تحلیلی- خلاق با عامل روان آزرده گرایی رابطۀ منفی و معنادار، بین برونگرایی با توانایی تحلیلی- خلاق و عملی، توانایی تحلیلی- خلاق با گشودگی به تجربه و سازگاری و باوجدان بودن، توانایی عملی با سازگاری و توانایی حفظ کردن و توانایی تکرار و بازگویی با سازگاری و با وجدان بودن رابطۀ مثبت و معنادار مشاهده شد. با توجه به ویژگیهای روانسنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای مطالعه آموزش مبتنی بر هوش موفق در دبیران می باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش موفق در آموزش؛ روایی؛ اعتبار | ||
| مراجع | ||
|
امیری، مهدی.، انصاری، سعید.، میدانی، محمود.، و فیروزی، اسماعیل. (1393). رابطه سبک تدریس دانشآموز محور و تیپهای شخصیتی دبیران. خلاصه مقالات اولین همایش کشوری روشهای یاددهی و یادگیری در حوزه و دانشگاه، بجنورد. سلطان قرائی، خلیل.، و علائی، پروانه. (1390). رابطه شیوههای شناختی یادگیری و پنج عامل بزرگ شخصیت با نگرش تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه تبریز. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 6(3)، 147- 168. شریفی، حسن پاشا. (1383). رابطه خلاقیت و ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان دبیرستانهای تهران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 3(7)، 11- 31. نگهبان سلامی، محمود.، فرزاد، ولی اله.، و صرامی، غلامرضا. (1392). بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 5(15)، 1- 15. Costa, P. T. Jr., & Mc Crae, R. R. (1992). Reply to Eysenck. Personality and Individual Differences, 13, 861-865. Costa, P. T. Jr., & Mc Crae, R. R. (1997). Stability and Change in Personality Assessment: The Revised NEO Personality Inventory in the Year 2000. Journal of Personality Assessment, 68(1), 86- 94. Gagne, R. M. (1997). Conditions of Learning (2nd and 3rd ed.). New York: Holt, Rinehart & Winston. Kaufman, S. B., & Singer, J. L. (2004). Applying the Theory of Successful Intelligence to Psychotherapy Training and Practice. Imagination, Cognition and Personality, 23(4) 325-355. Kaufman, S. B., Quilty, L. C., Grazioplene, R. G., Hirsh, J. B., Gray, J. R., Peterson, J. B., & DeYoung, C. G. (2015). Openness to Experience and Intellect Differentially Predict Creative Achievement in the Arts and Sciences. Wiley periodicals, DOI: 101111, 1- 11. Macsinga, I., Maricutoiu, L. P., & Palos, R. (2010). Application of the Successful Intelligence Theory to the Process of Students’ Examination: a Preliminary Study. Cognition, Brain, Behavior an Interdisciplinary Journal, 14, 101-119. Mumchur, Carolyn. (1996). A Teacher's Guide to Cognitive Type Theory & Learning Style. Alexandria: VA 22314- 1453: ASCD. Palos, R., & Maricutoiu, L. P. (2013). Teaching for Successful Intelligence (TSI-Q) – a New Instrument Developed for Assessing Teaching Style. Educational Sciences & Psychology, LXV(1), 159- 178. Stemler, S. E., Grigorenko, E. L., Jarvin, L., &Sternberg, R. J. (2006). Using the Theory of Successful Intelligence as a Basis for Augmenting AP Exams in Psychology and Statistics. Contemporary Educational Psychology, 31(2), 344- 376. Sternberg, R. J., Forsythe, G. B., Hedlund, J., Horvath, J., Snook, S., Williams, W. M., Wagner, R. K., & Grigorenco, E. L. (2000). Practical Intelligence in Everyday Life. New York: Cambridge University Press. Sternberg, R.J. & Grigorenko, E. L. (2003). Teaching for Successful Intelligence: Principles, Procedures, and Practices.Journal for the Education of the Gifte. 27(3), 207–228. Sternberg, R. J. (2005). The Theory of Successful Intelligence. Interamerican Journal of Psychology, 39(2), 189-202. Stemler, S. E., Grigorenko, E. L., Jarvin, L., & Sternberg, R. J. (2006). Using the Theory of Successful Intelligence as a Basis for Augmenting AP Exams in Psychology and Statistics. Contemporary Educational Psychology, 31(2), 344- 376. Sternberg, R. J. (2003). Wisdom, Intelligence and Creativity Synthesized. New York: Cambridge University Press. Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2004) Successful Intelligence in the Classroom. Theory In to Practice, 43(4), 274-280. Sternberg, R. J., & Grigorenko, E.L. (2007). Teaching For Successful Intelligence to Increase Students Learning and Achievement. (2nd ed). Cambridge University. Sternberg, R. J., Jarvin, L., & Grigorenko, E. L. (2011). Explorations in Giftedness. New York: Cambridge University Press. Sternberg, R. J. (2012). The Assessment of Creativity: An Investment-Based Approach. Creativity Research Journal, 24(1), 3–12. Zhang, Li, F. (2002). Thinking Styles and the Big Five Personality Traits. Educational Psychology, 22(1), 17-31. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,519 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,828 |
||