| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,546,620 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,963,490 |
کهنالگوی زن در آثار غزاله علیزاده | ||
| متن پژوهی ادبی | ||
| مقاله 7، دوره 20، شماره 69، آذر 1395، صفحه 181-204 اصل مقاله (508.26 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ltr.2016.6846 | ||
| نویسندگان | ||
| محسن بتلاب اکبرآبادی* 1؛ فرزانه مونسان2 | ||
| 1استادیار دانشگاه جیرفت | ||
| 2دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه گیلان | ||
| چکیده | ||
| در روایتهای داستانی معاصر، اسطوره سازوکاری ایدئولوژیک گرفته است. اسطوره بنا به کیفیّت تبیینی خود، در پی توضیح و کشف حقایق ناشناخته و ابتدایی، بهویژه امر لایتناهی و مقدّس است. از این رو، به ناچار خاصیّتی متناقض و مبهم به خود میگیرد، امّا روایت بنا به داشتن پیرنگ، انسجام و کلّیّت، تلاشی برای ساختاربندی و پیکرسازی حوادث پراکنده است. پس وقتی اسطوره وارد روایت (بهویژه روایتهای ایدئولوژیک) میشود، ناچار برای شفّافیّت معنای روایت، تبدیل به اشاراتی زبانی و تصویری میشود. غزاله علیزاده از جمله زنان داستاننویس است که اسطوره را در داستانهای خود از طریق زبان و نماد به تصویر کشیده است. از این رو، در آثار وی، اسطوره بیشتر کارکردی هدفدار، فمینیستی و گاه تزیینی و آرایشی دارد. اینگونه نیست که اسطوره به پیرنگ داستانهای وی خاصیّتی اسطورهای داده باشد، بلکه اسطوره، حکم کاتالیزوری (واسطهای) را دارد که از آن برای ایضاح، تتمیم و تکمیل مضمون روایت بهره گرفته است. در این مقاله تلاش شده است تا نوع پردازش، کارکرد و اهداف اسطوره در سه سطح زبانی، مضمونی و روایی در آثار علیزاده با تأکید بر کهنالگوی زن بررسی شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اسطوره؛ علیزاده؛ کهنالگو؛ زن؛ گیاهپیکری | ||
| مراجع | ||
|
اسماعیلپور، ابوالقاسم. (1387). اسطوره، بیان نمادین. تهران: سروش افلاطون. (1385). ضیافت (سخن در خصوص عشق). ترجمة محمّدعلی فروغی. تهران: انتشارات جامی. باقری، نرگس. (1387). زنان در داستان. تهران: انتشارات مروارید. برن، لوسیلا و دیگران. (1387). جهان اسطورهها. ترجمة عبّاس مخبر. ج 1. چ 2. تهران: نشر مرکز. توسّل پناهی، فاطمه. (1391). توتم و تابو در شاهنامه. تهران: ثالث. حسنی، فرزاد. «زندگی غزاله علیزاده». تارنما (29/10/1393: http://talkhzibast.persianblog.ir/page/45
حسینزاده، آذین. (1383). زن فتّانه و زن آرمانی. تهران: نشر قطره. دورانت، ویل. (1378). یونان باستان. ترجمة امیرحسین آریان و دیگران. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. روویون، فریدریک. (1385). آرمانشهر در تاریخ اندیشة غرب. ترجمة عبّاس باقری. تهران: نشر نی. ستّاری، جلال. (1390). مصاحبه با روزنامة شرق. 15 خرداد. ص 6. ضیمران، محمّد. (1389). گذر از جهان اسطوره به فلسفه. تهران: هرمس. علیزاده، غزاله. (1387). خانة ادریسیها. چ 5. تهران: انتشارات توس. ــــــــــــــــــ . (1384). با غزاله تا ناکجا. چ 3. تهران: انتشارات توس. ــــــــــــــــــ . (1384). شبهای تهران. چ 4. تهران: انتشارات توس. ــــــــــــــــــ . (1374). مصاحبه با مجلّة ادبی گردون. ش 51. مهرماه. قائمی، فرزاد. (1386). «انواع و نمودهای ادبیّات آرمانشهری در ادبیّات کلاسیک». فصلنامة تخصّصی ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد مشهد. ش 15 و 16. صص 288ـ 305. کاسیرر، ارنست. (1387). فلسفه صورتهای سمبلیک. ج 2. ترجمة یدالله موقن. تهران: نشر هرمس. ــــــــــــــــــــ . (1377). اسطورة دولت. ترجمة یدالله موقن. چ 2. تهران: نشر هرمس. محمّدی، فتاح. (1378). «خانة ادریسیها». مجلّة بایا. ش 3. صص 12ـ 16 معین، زهرا. (1381). «بانو خدایان و بانو اسطورهها». کتاب ماه هنر. صص53ـ 56. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,750 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,177 |
||