| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,978 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,249,507 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,905,564 |
شایستگیهای فردی منابع انسانی و وفاداری کُنشی میهمانان در هتلهای چهار ستاره استان مازندران | ||
| فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری | ||
| مقاله 3، دوره 11، شماره 35، آذر 1395، صفحه 63-84 اصل مقاله (438.06 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tms.2017.7080 | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی محمدی* 1؛ سیّد محمّد میرتقیان رودسری2؛ صادق صالحی3 | ||
| 1استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران. | ||
| 2مدرس گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران. | ||
| 3استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران. | ||
| چکیده | ||
| زمینه و هدف تحقیق: وفاداری میهمانان هتل، حاصل عالیترین سطح رضایتمندی آنهاست که منوط به شایستگی منابع انسانی میباشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش شایستگیهای فردی منابع انسانی در وفاداری کُنشی میهمانان در هتلهای 4 ستاره استان مازندران صورت پذیرفت. روش تحقیق: تحقیق حاضر کاربردی، توصیفی و مقطعی بوده است. جامعهی آماری تحقیق شامل میهمانانی است که در زمان انجام تحقیق برای بار سوم است که در این هتلها در طول سال 1394 اقامت نمودهاند. با توجه به شرایط پژوهش، از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. تعداد 247 نفر از این میهمانان در تکمیل پرسشنامه مشارکت نمودند. پایایی و روایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و روایی همگرا از طریق تحلیل عاملی، مورد تایید شد. فرضیهها از طریق آزمون پیرسون، تحلیل رگرسیون، روش بارون و کنی و آزمون سوبل و گودمن بررسی شدند. تحلیلها از طریق نرمافزار SPSS23 و Lisrel8.5 صورت پذیرفت. یافتههای تحقیق: یافتهها حاکی از آن است که شایستگیهای فردی منابع انسانی هم بطور مستقیم، و هم به واسطهی متغیرهای رضایت میهمانان و ارزش ادراک شده میتوانند بر وفاداری کُنشی میهمانان در هتلهای 4 ستاره استان مازندران تاثیرگذار باشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شایستگیهای فردی منابع انسانی؛ رضایت؛ ارزش ادراک شده؛ وفاداری کُنشی؛ صنعت هتلداری | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمزاده، حبیب، حسنزاده، محمد، نعمتی، ولی (1391). رفتار شهروندی و وفاداری سازمانی، مطالعات جهانگردی، 7(18)، 73-92. پهلوانشریف، سعید، مهدویان، وحید (1393). مدلسازی معادلات ساختاری با AMOS، تهران: بیشه. تودهروستا، فاطمه (1394). بررسی نقش شایستگی کارکنان بر قابلیت سودآوری هتلها (مطالعۀ موردی: هتلهای چهار و پنج ستارهی استان مازندران)، پایاننامه انتشار نیافته کارشناسی ارشد، دانشگاه غیرانتقاعی مازیار نور، استاد راهنما: دکتر داود کیاکجوری. حقیقیکفاش، مهدی، باقری، حامد (1391). کیفیت خدمات و وفاداری مشتریان در هتلهای چهار ستارهی شهر شیراز، مطالعات مدیریت گردشگری، (20)7، 1-29. - روغنیاندزفولی، علی (1387). تحلیلی بر چالشهای مدیریت هتلداری در قرن 21، تهران: نوآور. زارعی، عظیم؛ قربانی، فاطمه؛ پدرامنیا، مینو (1391). عوامل مؤثر بر واکنشهای رفتاری بازدیدکنندگان از مقصدهای گردشگری، مطالعات مدیریت گردشگری، (20)7، 141-166. زیاری، کرامتالله، اشنویی، امیر، مولاییقلیچی، محمّد (1393). سنجش رضایت گردشگران از کیفیت خدمات هتلداری، با استفاده از شاخص CSM: مطالعهی موردی شهر شیراز، گردشگری شهری، 1(1)، 1-15. زیتامل، والری آ.، پاراسورامان، آ. (1387). کیفیت خدمات، بررسی و نقد مدل سروکوآل و ارائۀ مدلهای نوین، (ترجمه کامبیز حیدرزاده و علی حاجیها)، تهران: کساکاوش. ژیاندربندی، اصغر، (1394). دانش هتلداری، تهران: موسسهی کیان. ستوده، فیروزه، سیّدجوادین، سیّدرضا، مؤمنی، منصور (1393). تبیین مدل چهار مرحلهای خلق وفاداری از طریق متغیرهای مؤثر در مدیریت ارتباطات با مشتری، مدیریت عمومی، (23)7، 53-67. شریعتی، امیرحسین، یزدانی، بیتا، حقیقت، فرشته (1388). بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی بر قابلیت سودآوری در هتلهای شهر اصفهان، مطالعات مدیریت گردشگری، 10، 79-104. شیری، اردشیر، یوسفی، سمانه (1393). طراحی الگوی شایستگیهای موردنیاز برای مدیران هتلها، مطالعهی موردی: شهر مشهد، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت چالشها و راهکارها. شیری، اردشیر، دهقانی سلطانی، مهدی، سلطانیبناوندی، اعظم، فارسیزاده، حسین (1394). تأثیر کار هیجانی بر رضایت مشتری در صنعت هتلداری: نقش میانجی رضایت کارکنان، مطالعات مدیریت گردشگری، (31)10. شیوا، ابراهیم، شوّاخ، فرزین (1392). مبانی مدیریت هتلداری، (چاپ دوم، ویرایش دوم)، تهران: ترمه. صامیانگرجی، ابوالفضل، حسینی، اسعد، رحمانیان، ابراهیم (1391). آموزش نیروی انسانی در صنعت گردشگری ایران، برنامهریزی، سیاستها و شیوهها، اولین همایش ملی گردشگری و طبیعتگردی ایرانزمین، همدان. صلواتی، عادل، رستمینوروزآباد، مجتبی، رحمانینوروزآباد، سامان (1392). اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری، مطالعات مدیریت گردشگری، (21)8. ضیایی، محمود، تراباحمدی، پونه (1392). شناخت صنعت جهانگردی با رویکرد سیستمی، (چاپ دوم، ویرایش دوم)، تهران: علوم اجتماعی. فرزینفر، زهره، سعید اردکانی، سعید، نادریبنی، محمود (1393). بررسی تأثیر رضایت شغلی کارکنان بر وفاداری مشتریان هتلها، کنفرانس بینالمللی توسعه و تعالی کسب و کار، اقتصاد و مدیریت، آذرماه، تهران. کروبی، مهدی، ابراهیمی، مهدی، قاسمپور، فائزه (1394) بررسی رابطهی میان رضایت مشتری و وفاداری در صنعت هتلداری: مطالعۀ موردی هتلهای 4 و 5 ستاره شهر شیراز، گردشگری شهری، 1(1). کیانیفیضآبادی، زهره (1395). تأثیر تصویر و شخصیت مقصد بر دلبستگی و رضایت گردشگران (مطالعهی موردی: گردشگران داخلی شهر اصفهان)، برنامهریزی و توسعهی گردشگری، (16)5 . ناظمی، شمسالدین، سعادتیار، فهیمهالسادات (1392). نقش متغیرهای شهرت و نوآوری بر وفاداری مشتریان رستوران با در نظر گرفتن نقش واسط رضایت و ارزش ادراکشده، مطالعات مدیریت گردشگری. 8(22). یحیاییایلهای، احمد (1391). اصول مشتری مداری(بانکداری، هتلداری و خودروسازی)، تهران: جاجرمی. Association of SouthEast Asian Nations (ASEAN), (2012). Guide to ASEAN Mutual Recognition Arrangement on Tourism Professionals: http://www.asean.org/storage/images/%20Hospitality.pdf.
- Baron, R. M. & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations, Journal of Personality and Social Psychology, 51(6). 1173-1182.
Chum, S. (2014). The Required Competencies of the Middle Managers in Five-Hotel Industry: A Case Study of Five-Star Hotels in Phnom Penh, Cambodia, International Integration for Regional Public Management, Atlantis Press, 26-32.
Chapman, J. A., & Loveall, G. (2006(. the competency model of hospitality service: why it doesn't deliver, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18(1), 78-88.
Chen, C. & Chen, F. (2010). Experience Quality, Perceived Value, Satisfactions Heritage Tourists, Tourism Management, 31(1), 29-35.
Dedeoglu, B. B., Balikcioglu, S., & Kucukergin, K. G. (2015a). The Role of Touristsʼ Value Perceptions in Behavioral Intentions: The Moderating Effect of Gender, Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(4), 513-534.
Dedeoglu, B. B., Kucukergin, K. G., & Balikcioglu, S. (2015b). Understanding the Relationships of Servicescape, Value, Image, Pleasure, and Behavioral Intentions among Hotel Customers, Journal of Travel & Tourism Marketing, 32(1). S42-S61.
Dembovska, I., & Silicka, I. (2015). Competences that Shape Service Quality at Hospitality Enterprises, Innovative (Eco-) Technology, Entrepreneurship and Regional Development, Conference proceedings.
Hui, H., Huang, C. & Chen, P., (2010). Do reward programs truly build loyalty for lodging industry?, International Journal of hospitality Management, 29(1), 128-135.
Kamau, S. W., & Waudo, J. W. (2012). Hospitality industry employer’s expectation of employees’ competences in Nairobi Hotels, Journal of Hospitality Management and Tourism, 3(4), 55-63.
Kim, Y., Kim, S. S., Seo, J. and Hyun, J. (2011). Hotel Employees' Competencies and Qualifications Required According to Hotel Divisions, Journal of Tourism, Hospitality & Culinary Arts, 3(2), 1-18.
Koenigsfeld, J. P., Kim, S. H., Cha, J., Perdue, J., & Cichy, R. F. (2012). Developing a competency model for private club managers, International Journal of Hospitality Management, 31, 633-641.
Liaman, A. (2014). Competencies and Qualifications of Staff and Management in Hospitality Establishments, Bachelor dissertation, Institute of Hospitality Management in Prague.
- Murtaza, Z. (2015). Competency Mapping in Hotels with Reference to Kashmir, Journal of Exclusive Management Science, 4(3), 1-13.
Radojevic, T., Stanisic, N. & Stanic, N. (2015). Ensuring positive feedback: Factors that influence customer satisfaction in contemporary hospitality industry, Tourism Management, 51(1), 13-21.
Raji, M. N. A., & Zainal, A. (2016). The effect of customer perceived value on customer satisfaction: A case study of Malay upscale restaurants, GEOGRAFIA Online Malaysian Journal of Society and Space 12(3), 58-68.
Reza, M. A., Siddiquei, A. N. (2012). Relationship between Service Quality, Perceived Value, Satisfaction and Revisit Intention in Hotel Industry, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(80), 788-805.
Sohrabi, B., RaeesiVanani, I., Tahmasebipur, K., and Fazli, S. (2012). An exploratory analysis of hotel selection factors: A comprehensive survey of Tehran hotels, International Journal of Hospitality Management, 31(1), 96-106.
Weinland, J. T., Gregory, A. M., & Petrick, J. A. (2016). Cultivating the aptitudes of vacation ownership management: A competency domain cluster analysis, International Journal of Hospitality Management, 55, 88-95. :"B Zar";mso-ascii-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:Calibri;mso-hansi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US;mso-fareast-language:EN-US;mso-bidi-language:FA'> | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,678 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,300 |
||