تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,881,318 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,779,926 |
مقایسه عملکرد کودکان با و بدون اختلالهای یادگیری در مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر کودکان | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 22، شهریور 1395، صفحه 56-80 اصل مقاله (587.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2016.7112 | ||
نویسندگان | ||
اسحق رحیمیان بوگر ![]() | ||
1هیات علمی دانشگاه سمنان | ||
2دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه عملکرد دانش آموزان با و بدون اختلالهای یادگیری در مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر کودکان بود. روش پژوهش علی-مقایسه ای بود. از این رو با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 45 دانش آموز دارای اختلالهای یادگیری با 45 نفر دانش آموز بدون اختلال یادگیری پرسش نامه داده های جمعیتشناختی و مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر کودکان را تکمیل کردند. داده ها با آزمون تی مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد. کودکان با و بدون اختلالهای یادگیری در نمرات کل تراز شده وکسلر، خرده مقیاس کلامی و خرده مقیاسعملی از لحاظ آماری تفاوت معناداری با هم داشتند. توان خالص خرده مقیاس های کلامی و عملی مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر کودکان در تشخیص دو گروه به ترتیب برابر با 84/0 و 56/0 بود. افزون بر این، عملکرد دو گروه به تفکیک در خرده مقیاس های اطلاعات، ریاضیات، حافظه عددی، تنظیم تصاویر و رمزنویسی بهطور معناداری متفاوت بود و این خرده مقیاسها توان مطلوبی در تشخیص دو گروه از هم داشتند. بنابراین می توان بیان کرد که مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر کودکان قابلیت استفاده در تشخیص افتراقی کودکان با و بدون اختلال های یادگیری را دارد و با تهیهی فهرست تشخیصی اختلالهای یادگیری مبتنی بر مقیاس وکسلر به خصوص با تمرکز بر پنج خرده مقیاس اطلاعات، ریاضیات، حافظه عددی، تنظیم تصاویر و رمزنویسی می توان برای تشخیص اختلال های یادگیری اقدام کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال های یادگیری؛ مقیاس هوشی وکسلر کودکان؛ خرده مقیاس کلامی؛ خرده مقیاس عملی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
احدی، ب. (1373). مقایسه عملکرد دانشآموزان با اختلال یادگیری و دانشآموزان بدوناختلال یادگیری در مقیاس هوش وکسلر کودکان - تجدیدنظر شده. پایاننامه کارشناسی ارشد- دانشگاه شیراز. رحیمیان بوگر، ا؛ و صادقی، ا (1385). شیوع اختلال خواندن در دانشآموزان دبستانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال دوازدهم، 4، 402- 396. شهیم، س. (1385). مقیاس تجدیدنظر شدهی هوشی وکسلر برای کودکان. دستورکار و هنجارها، انتشارات دانشگاه شیراز، چاپ چهارم. شهیم، س؛ و هارون رشیدی، ه. (1386). مقایسه عملکرد کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی و غیرکلامی در مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر، آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت و مقیاس ریاضیات ایران کی مت. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 9(32)، 90-61. گراث- مارنات، گ. (1997). راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان (جلد اول). ترجمه پاشاشریفی، ح؛ و نیکخو، م.1384، انتشارات سخن. Berninger, V.M. & O'Donnell, L. (2005). Research-Supported Differential Diagnosis of Specific Learning Disabilities. WISC-IV Clinical Use and Interpretation, 189-233. Brooks, B.L. (2010). Seeing the Forest for the Trees: Prevalence of Low Scores on the Wechsler Intelligence Scale for Children, Fourth Edition (WISC-IV). Psychological Assessment, 22, 3, 650-656. Filippatou, D.N. & Livaniou, E.A. (2005). Comorbidity and WISC-III profiles of Greek children with attention deficit hyperactivity disorder, learning disabilities, and language disorders. Psychological reports, 97(2), 485-504. Hale, J.B., Fiorello, C.A., Kavanagh, J.A., Hoeppner, J.B., & Gaither, R.A. (2001). WISC-III Predictors of Academic Achievement for Children with Learning Disabilities: Are Global and Factor Scores Comparable? School Psychology Quarterly,16(1), 31-55. Kashner, T. M., Rush, A. J., Surís, A., Biggs, M. M., Gajewski, V. L.Hooker, D. J., et al. (2003). Impact of structured clinical interviews on physicians’ practices in community mental health settings. Psychiatric Services, 54, 712–718. Keith, T. Z., Fine, J. G., Taub, G. E., Reynolds, M. R., & Krauzler, J. H. (2006). Higher order, multisample, confirmatory factor analysis of the Wechsler Intelligence Scale for Children –Fourth Edition: What does it measure? School Psychology Review, 35(1), 108–127. Koyama, T., Inada, N., Tsujii, H., & Kurita, H. (2008). Predicting children with pervasive developmental disorders using the Wechsler Intelligence Scale for Children-Third Edition. Psychiatry and clinical neurosciences, 62(4), 476-8. Kulkarin, M., Kalantre, S., Upadhye, S., Kavande, S., & Ahuja, S. (2001). Approach to learning disability. Indian journal of pediatrics, 68(6), 534-546. Ludwig, V, H. (2004). What is a nonverbal learning disability?. The Exceptional Parent, 34 (8), 49-52. Mc Nulty, M. A. (2003). Dyslexia and the life cours. Journal of Learning Disabilities, 36(4), 363-381. Meisinger, E.B., Bloom, J.S., & Hynd, G.W. (2010). Reading fluency: Implications for the assessment of students with reading disabilities. Annals of Dyslexia, 60, 1-17. Muter, V. (2003). Early Reading Development and Dyslexia. London: Whurr publishers. Phelps, L. & McGrew, K.S. (2003). Using the Woodcock-Johnson III Tests of Achievement with the WISC-III and WAIS-III to Determine a Specific Learning Disability. WJ III Clinical Use and Interpretation, 32(4), 229-241. Roman, M, A. (1998). The syndrome of nonverbal learning disabilities: Clinical description and applied aspects. Current Issues in Education 1, 1. http://www.nldline.com/michaelr.htm. Sadock, B. J. & Sadock, V. A. (2003). Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry 9th ed. Lippincott Williams and Wilkins. San Miguel Montes, L.E., Allen, D.N., Puente, A.E., & Neblina, C. (2010). Validity of the WISC-IV Spanish for a clinically referred sample of Hispanic children. Psychological assessment, 22(2), 465-9. Sattler, J. M., & Dumont, R. (2004). Assessment of Children: WISC-IV and WPPSI-III Supplement. La Mesa, CA: Jerome M. Sattler. Suhr, J. A. (2008). Assessment versus testing and its importance in learning disability diagnosis. In Fletcher-Janzen, E., & Reynolds, C. R. (Eds.) Neuropsychological perspectives on learning disabilities in the era of RTI (pp. 99-114). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. vanIterson, L., & Kaufman, A.S. (2009). Intra-individual subtest variability on the Dutch Wechsler Intelligence Scales for Children-Revised (WISC-R(NL)) for children with learning disabilities, psychiatric disorders, and epilepsy. Psychological reports,105(3 Pt 2), 995-1008. Watkins, M.W. (2010). Structure of the Wechsler Intelligence Scale for Children—Fourth Edition Among a National Sample of Referred Students . Psychological Assessment, 22, 4, 782-787. Wechsler, D. (2004). Wechsler Intelligence Scale for Children–Fourth Edition. San Antonio: The Psychological Corporation. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,415 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 904 |