تعداد نشریات | 53 |
تعداد شمارهها | 1,477 |
تعداد مقالات | 11,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,819,384 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,450,128 |
رابطهی سبکهای هویت با مؤلفههای سازگاری دانشآموزان: بررسی نقش واسطهای تعهد* | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 42، زمستان 1395، صفحه 1-21 اصل مقاله (554.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2016.7335 | ||
نویسندگان | ||
بهروز ناظمی پور ![]() ![]() | ||
1آموزگار/آموزش و پرورش | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران | ||
3عضو هیات علمی/دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی با تأکید بر یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی دانشجویان می باشد.پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 350 نفر بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی تعیین گردید. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه لنگرگاههای شغلی شاین، فرم کوتاه ویژگیهای شخصیتی نئو و پرسشنامه یادگیری فردی بود. اعتبار پرسشنامهها در مطالعات متعدد داخلی و خارجی تأیید شده است. با مطالعه آزمایشی روی 30 نفر از دانشجویان پایایی پرسشنامههای آرزوهای شغلی و ویژگیهای شخصیتی و یادگیری فردی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 86/0 و 90/۰ به دست آمد. دادهها توسط نرمافزار spss و Amosر دو بخش آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر) تجزیهوتحلیل شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد ، که ویژگیهای شخصیتی در سطح خطای 05/0>p با آرزوهای شغلی رابطه معنادار دارند. افزون بر این اثر مستقیم ویژگیهای شخصیتی بر یادگیری فردی مثبت و معنادار میباشد. علاوه بر این اثر مستقیم یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی معنادار است. همچنین اثر غیرمستقیم ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی مثبت و معنادار بود. در انتها بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که افراد با شناخت ویژگیهای شخصیتی و میزان یادگیری فردی و تأثیر آنها بر آرزوهای شغلی، میتوانند به انتخاب شغل مناسب دست یابند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای هویت- سازگاری- تعهد- دانش آموزان | ||
مراجع | ||
بذل، معصومه. (1382). بررسی ارتباط مهارت حل مسأله و میزان سازگاری در دانش آموزان دختر و پسر پایهی دوم مقطع دبیرستان در شمال و جنوب تهران. پایاننامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا. بردبار طارمسری، قمر. (1391).اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دختران دبیرستانی خانوادههای ایثارگر. پایاننامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. پوردهقانی اردکانی، حمیدرضا. (1383).بررسی رابطهی بین میزان سازگاری تحصیلی و سبک هویت دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 82- 83. پایاننامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. رحمان پور، نسرین؛ بهرامی، هادی و کریمی، یوسف. (1388). رابطه نوع هویتیابی با سطوح سازگاری در دانش آموزان دختر دبیرستانی. پژوهشگاه علوم انسانی. رحیمی، رحمان. (1391).بررسی رابطه سازگاری عاطفی- اجتماعی و سبکهای هویت با سازگاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 91-90. پایاننامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. رحیمینژاد، عباس؛ یزدانی ورزنه، محمدجواد؛ امانی، حبیب و فراهانی، حجتاله. (1389). بررسی ویژگیهای سنجشی نسخه چهارم پرسشنامه سبکهای هویت (ISI-4). علوم روانشناختی، 36(9): 405- 418. زاهد، عادل؛ رجبی، سعید و امیدی، مسعود. (1391). مقایسه سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2(1): 62-43. سعادتی شامیر، ابوطالب؛ شهرآرای، مهرناز و فرزاد، ولی اله. (1386). بررسی ارتباط بین سبکهای هویتی و مسئولیتپذیری در دانشگاههای تهران. پژوهشهای تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، (10): 116-91. فولادچنگ، محبوبه. (1385). نقش الگوهای خانوادگی در سازگاری نوجوانان. فصلنامه خانواده پژوهی، 2 (7): 221-209 Allen., & Collins, W. A. (1990). Parent-child relationships in the transition to adolescence: Continuity and change in interaction, affect, and cognition. In Raymond Monte mayor, Gerald Adams, and Thomas Gullotta eds., From Childhood to Adolescence: A Transitional Period? Beverly Hills, CA: Sage, 1990
Almog, Nistam. (2011). Academic and social adjustment of university students with visual impairment. Ph.D Thesis. School of education. Bar-Ilan University.
Andre de Araujo, Abraaho. (2012). Adjustment Issues of International Students Enrolled in American Colleges and Universities: A Review of the Literature. Higher Education Studies. Vol.1, No.1, 2-8.
Berzonsky, M. D., Soenens, B., Luyckx, K., Smite, I., Papini, D. R., & Goossens, L. (2013). Development and Validation of the Revised Identity Style Inventory (ISI-5): Factor Structure, Reliability, and Validity. Psychological Assessment © 2013 American Psychological Association, Vol. 25, No. 3, 893–904.
Collins, W.A. (1990). Parent-child relationships in the transition to adolescence: Continuity and change in interaction, affect, and cognition. In R. Montemayor & G.R. Adams (Eds.), From childhood to adolescence: A transitional period? Advances in adolescent development, 2. Newbury Park: Sage.
Das, MS.J & Deb, Mr. A. (2013). A comparative study on social adjustment among tribal and non tribal students. Journal of humanities and social science, Vol.12.PP.29-32.
Ferrer-Wreder, L. Palchuk, A. Poyrazli, S. Smal, M.L. & Domitrovich C. E. (2008). Identity and Adolescent Adjustment. An International Journal of Theory and Research. Vol, 8. 95-105.
Johnson, E. A. & Nozick, K. J. (2011). Personality, Adjustment and Identity style influences on stability in Identity and self-concept during the transition to university. An international journal of theory and research. Vol, 11. 25-46.
Louis, Preeti. Emerson, Arnold. (2012). Adolescent Adjustment in high school students: A brief report on mid-adolescence transitioning. gesje: Education Science and Psychology, No.3 (22). 15-24
Schwartz, S. J., Mullis, R. L., Waterman, A. S., & Dunhum, R.M. (2000). Ego identity status, identity style, and personal expressiveness: An empirical investigation of three convergent constructs. Journal of adolescent research. Vol. 15.
Soenens, B,. Berzonsky, M. D., Dunkel, C. S., Papini, D. R., & Vansteenkiste, M. (2011). International Journal of Behavioral Development. 35 (4). 358-369.
Taylor, M. A., & Pastor, D. A. (2005, May). Adjustment to college as a predictor of first-year retention. In annual meeting of the Association of Institutional Research. San Diego, CA.
Vleiorans, G. & Bosma, H.A. (2005). Are identity styles important for psychological well-being? Journal of adolescent, 28, 397-469.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,515 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,180 |