| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,978 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,250,367 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,905,759 |
پیش بینی بازداری پاسخ بر اساس ابعاد خلق و خو در دانش آموزان دختر دارای نافرمانی مقابلهای | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 2، دوره 7، شماره 26، شهریور 1396، صفحه 27-44 اصل مقاله (663.49 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2017.524.1008 | ||
| نویسندگان | ||
| عباس ابوالقاسمی1؛ فاطمه قائمی2؛ مسلم عباسی3؛ آرش عقیقی4؛ حسن محمودیان* 5 | ||
| 1دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| 2استادیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | ||
| 3دانشگاه سلمان فارسی کازرون | ||
| 4دانشجوی دکترای تخصصی/دانشگاه شیراز | ||
| 5دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| ه در زمینه رابطه ابعاد خلق و خو با بازداری پاسخ در دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای شواهد محدودی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش ابعاد خلق و خو در پیشبینی بازداری پاسخ در دانشآموزان دارای نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر شهر اردبیل در سال تحصیلی 90-1389 بودند. نمونه پژوهش 75 دانشآموز دختر دارای نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای بودند که از میان 800 دانشآموز انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از چکلیست اختلال نافرمانی مقابلهای و مصاحبه تشخیصی بالینی، پرسشنامه ابعاد خلق و خو و آزمون رنگ-واژه استروپ استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ابعاد نوجویی، آسیب پرهیزی، پشتکار و خودراهبری بهترین پیشبینی کنندههای بازداری پاسخ در دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای هستند. این نتایج بیان میکند که ابعاد خلق و خود در پیشبینی بازداری پاسخ در دانشآموزان با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای نقش قابلتوجهی دارد. همچنین نتایج حاضر تلویحات مهمی در زمینه پیشگیری و آسیبشناسی اختلال نافرمانی مقابلهای دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازداری پاسخ؛ خلق و خو؛ دانش آموزان دختر دارای نافرمانی مقابلهای | ||
| مراجع | ||
|
جهانیبخش، م. (1389). اثربخشی دلبستگی درمانی بر اختلالات رفتاری دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان. سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی، ا. (1376). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران، انشارات آگاه. کاویانی، م و محقق شناس، د. (1386). نظریههای زیستی شخصیت. تهران: موسسه انتشارات علوم شناختی. ملکیان، آ.، و احمدزاده، غ. ح. (1386). افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به سرطان. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 5 (2)، 115-119. نجاریان، ب.، سلیمانپور، م.، و لیالی، ف. (1372). بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان شاهد دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی اهواز، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 1 (7)، 57-77.
Allenso, N. C., Bagade, S., Tanzi, R., Bertram, L. (2008). The schizophrenia gene database. Schizophrenia research forum (Available at http://www. schizophrenia forum. org/ res/ schgene / default. asp). American Psychiatric Association. (2013).Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth edition, DSM-5. Washington, DC: American Psychiatric Publishing. Anckarsater, H., Stahlberg, O., Larson, T., Hakansson, C., Jutblad, S. B., Niklasson, L. & Gillberg, C. (2006). The impact of ADHD and autism spectrum disorders on temperament, character, and personality development. American Journal of Psychiatry, 163(7), 1239-1244. Barkley, R.A. (2005). ADHD and the nature of self-control. New York: Guilford Press. Barkley, R.A. (2006). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. (3rh ed). NewYork: Guilford Press. Biederman, J., Petty, C. R., Dolan, C., Hughes, S., Mick, E., Monuteaux, M. C., & Faraone, S. V. (2008). The long-term longitudinal course of oppositional defiant disorder and conduct disorder in ADHD boys: findings from a controlled 10-year prospective longitudinal follow-up study. Psychological Medicine, 38(7), 1027-1036. Booth, J. R. Burman, D.D. Meyer, J.R. Lei, Z. Tronmer, B.L. Davenport, N.D. etal. (2005). Larger deficits in brain networks for response inhibition thanforvisual selective attention in attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46(1), 88-102. Clifton, A.& Pilkonis, P.A. (2006). Evidence for a single latent class of DSM borderline pathology comprehensive psychiatry. American Psychiatric Publishing. Cloninger, C. R. & Svrakic, D. M. (2005). Personality disorders. In B. J. Sadock. V. A. Sadock (Eds.), Comprehensive textbook of psychiatry (Eight Edition, pp. 2063-2105). Philadelphia, Lippincott Williams & Wilkins. Cloninger, C.R. (1987). A systematic method for clinical description and classification of personality variants. A proposal. Arch Gen Psychiatry, 44(6), 73-88. Cloninger, C.R. (1991). Brain networks underlying personality development. In: Carroll BJ, Barrett JE. Psychopathology and the brain. New York: Raven Press; PP: 183-20. Cloninger, C.R. Przybeck, T.R. Svrakic, D.M. Wetzel, R. (1994). The temperament and character inventory (TCI): A guide to its development and use. First edition. USA. St Louis: Center for Psychobiology of Personality, Washington University; PP: 23-175. Cloninger, C.R. Przybeck, T.R. Svrakic, D.M. Wetzel, R.D. (1994). The Temperament and Character Inventory (TCI): a guide to its development and use. Center for Psychobiology of Personality, Washington University, Sant Louis. PP: 25-30. Connor, D. F., & Doerfler, L. A. (2008). ADHD with comorbid oppositional defiant disorder or conduct disorder: discrete or nondistinct disruptive behavior disorders? Journal of Attention Disorders, 12(2), 126-134. Dovasen, Y, & Govayer, R. (2004). Educational assessment of learning problems. Testing for teaching. Boston: Allyn and Bacon. American Psychiatric Publishing. Dunsmore, J. C., Booker, J. A., & Ollendick, T. H. (2013). Parental emotion coaching and child emotion regulation as protective factors for children with oppositional defiant disorder. Social Development, 22(3), 444-466. Durston, S. Hulshoff Pol, H.E.Schnack, H.G. Buitelaar, J.K. Steenhuis, M.P.Minderaa, R.B. et al. (2005). Magnetic resonance imaging of boys with attentiondeficit executive function theory of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A meta-analyticreview. Biological Psychiatry, 57, 1336–1346. Faraone, S. V., Kunwar, A., Adamson, J., & Biederman, J. (2009). Personality traits among ADHD adults: implications of late-onset and subthreshold diagnoses. Psychological medicine, 39(4), 685-693. Ghosh, A. Malhotra, S. Basu, D. (2014). Oppositional defiant disorder (ODD), the forerunner of alcohol dependence: A controlled study. Asian Journal of Psychiatry, 11, 8-12. Harada, Y., Yamazaki, T., & Saitoh, K. (2002). Psychosocial problems in attention‐deficit hyperactivity disorder with oppositional defiant disorder. Psychiatry and clinical neurosciences, 56(4), 365-369. Jacob, C. P., Romanos, J., Dempfle, A., Heine, M., Windemuth-Kieselbach, C., Kruse, A. & Brocke, B. (2007). Co-morbidity of adult attention-deficit/hyperactivity disorder with focus on personality traits and related disorders in a tertiary referral center. European archives of psychiatry and clinical neuroscience, 257(6), 309-317. Kadesjo, C., Hägglöf, B., Kadesjo, B., & Gillberg, C. (2003). Attention-deficit–hyperactivity disorder with and without oppositional defiant disorder in 3-to 7-year-old children. Developmental medicine and child neurology, 45(10), 693-699. Sadock, B. J., & Sadock, V. A. (Eds.). (2010). Kaplan and Sadock's pocket handbook of clinical psychiatry. Lippincott Williams & Wilkins. Kim, H.W. Cho, S.C. Kim, B.N. Kim, J.W. Shin, M.S. Yeo, J.Y. (2010). Does oppositional defiant disorder have temperament and psychopathological profiles independent of attention deficit/hyperactivity disorder? Comprehensive Psychiatry, 51, 412–418. Krol, A. (2015). The Handbook of child adolescence clinical psychology. A contextual approach. Institute of psychiatry. London Kuhne, M., Schachar, R., & Tannock, R. (1997). Impact of comorbid oppositional or conduct problems on attention-deficit hyperactivity disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(12), 1715-1725. Loeber, R., Burke, J. D., Lahey, B. B., Winters, A., & Zera, M. (2000). Oppositional defiant and conduct disorder: a review of the past 10 years, part I. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 39(12), 1468-1484. López-Villalobos, J.A. De Llano, J.M.A. Molinero, L.R. Redondo, M.G. Martín, A.M.S. Rivera, M.T.M. Azón, M.I.S. (2014). Prevalence of oppositional defiant disorder in spain. Revista de psiquiatría y salud mental, 7(2), 80-87. MacLeod, C. Gorfein, D. (2007). Inhibition in cognition. Washington, DC: American Psychological Association. American Psychiatric Publishing. Prior, M., Smart, D., Sanson, A., & Oberklaid, F. (2001). Longitudinal predictors of behavioural adjustment in pre‐adolescent children. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 35(3), 297-307. Mattiz, M. Smart, D. Sanson, A. Oberklaid, F. (2015). Longitudinal predictors of behavioural adjustment in pre-adolescent children. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 35, 297-307.
May, B., & Bos, J. (2000). Personality characteristics of ADHD adults assessed with the Millon Clinical Multiaxial Inventory-II: evidence of four distinct subtypes. Journal of Personality Assessment, 75(2), 237-248. Melegari, M. G., Nanni, V., Lucidi, F., Russo, P. M., Donfrancesco, R., & Cloninger, C. R. (2015). Temperamental and character profiles of preschool children with ODD, ADHD, and anxiety disorders. Comprehensive psychiatry, 58, 94-101. Miyake, A. Friedman, N.P. Emerson,M.J. Witzki, A.H. Howerter, A. Wager, T.D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41, 49-100. Nigg, J. T., Goldsmith, H. H., & Sachek, J. (2004). Temperament and attention deficit hyperactivity disorder: The development of a multiple pathway model. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33(1), 42-53. Nigg, J.T. (2000). On inhibition/ disinhibition in developmental psychopathology: Views from cognitive and personality psychology and a working inhibition taxonomy. Psychological Bulletin, 126, 200–246. Nigg, J.T. (2001). Is ADHD an inhibitory disorder? Psychological Bulletin, 127, 571-598. Nigg, J.T. (2006). What causes ADHD? Understanding What Goes Wrong and Why. New York: The Guilford Press. O'Brien, B. S., & Frick, P. J. (1996). Reward dominance: Associations with anxiety, conduct problems, and psychopathy in children. Journal of abnormal child psychology, 24(2), 223-240. Purper-Ouakil, D. Cortese, S. Wohl, M. Aubron, V. Orejarena, S. Michel, G. Asch, M. Mouren, M.C. Gorwood. P. (2010). Temperament and character dimensions associated with clinical characteristics and treatment outcome in attention-deficit/hyperactivity disorder boys. Comprehensive Psychiatry, 51, 286–292. Rettew, D. C., Copeland, W., Stanger, C., & Hudziak, J. J. (2004). Associations between temperament and DSM-IV externalizing disorders in children and adolescents. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 25(6), 383. Schachar, R., & Logan, G. D. (1990). Impulsivity and inhibitory control in normal development and childhood psychopathology. Developmental Psychology, 26(5), 710. Schachar, R. Nita, V.L. Logan, G.D.Tannock, R. Klim, P. (2000). Confirmation of aninhibitory control deficit in attention deficit/ hyperactivity disorder. Journal of Abnormal Child Psychology, 28,227-235. Shanahan, L. Copeland, W.E. Angold, A. Bondy, C.L. Costello, E.J. (2014). Sleep Problems Predict and Are Predicted by Generalized Anxiety/Depression and Oppositional Defiant Disorder. Journal of the American academy of child & adolescent psychiatry, 53(5), 550-558. Shapiro, E. S., DuPaul, G. J., & Bradley-Klug, K. L. (1998). Self-management as a strategy to improve the classroom behavior of adolescents with ADHD. Journal of Learning Disabilities, 31(6), 545-555. Van Dijk, F.E. Lappenschaar, M. Kan, C.C. Verkes, R.J. Buitelaar, J.K. (2011). Symptomatic overlap between attention-deficit/hyperactivity disorder and borderline personality disorder in women: the role of temperament and character traits. Comprehensive Psychiatry, 2 (7), 1-9. López-Villalobos, J. A., Andrés-De Llano, J. M., Rodríguez-Molinero, L., Garrido-Redondo, M., Sacristán-Martín, A. M., Martínez-Rivera, M. T. & Sánchez-Azón, M. I. (2014). Prevalence of oppositional defiant disorder in Spain. Revista de Psiquiatría y Salud Mental (English Edition), 7(2), 80-87. Wender, P. H., Wolf, L. E., & Wasserstein, J. (2001). Adults with ADHD. Annals of the New York academy of sciences, 931(1), 1-16. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,308 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,337 |
||