| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,108,105 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,850,364 |
نقش رهبری مشارکتی و توانمندی های اجتماعی بر مهارت های کار تیمی کارکنان (مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه اصفهان) | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 2، دوره 2، شماره 8، مرداد 1395، صفحه 23-49 اصل مقاله (702.48 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2018.19927.1280 | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی باقریان فر* 1؛ سید علی سیادت2؛ احمد ابراهیمی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان | ||
| 2عضور هیئت دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
| 3دانشجوی دکتری آموزش عالی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر تبیین نقش رهبری مشارکتی و توانمندیهای اجتماعی بر مهارتهای کار تیمی کارکنان اداری دانشگاه اصفهان است. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی کارکنان اداری معاونتهای (اداری و مالی، فرهنگی و دانشجویی، پژوهشی، آموزشی) دانشگاه اصفهان در سال 96 - 1395 به تعداد 344 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری طبقهای نسبی تصادفی، 172 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رهبری مشارکتی کاتورن (2010) و توانمندیهای اجتماعی و پرسشنامه مهارتهای کار تیمی با پایایی 0/90، 0/87 و 0/89 استفاده شد. نتایج نشان داد رهبری مشارکتی، توانمندیهای اجتماعی، مهارتهای کار تیمی کارکنان بالاتر از حد متوسطاند و رهبری مشارکتی (0/56=r) و توانمندیهای اجتماعی (0/64=r) با مهارتهای کار تیمی رابطه مثبت و معناداری (0/01>p) دارند. بر اساس نتایج رگرسیون گام به گام، از میان مؤلفههای توانمندیهای اجتماعی کارکنان، مهارتهای اجتماعی مناسب و پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، 43/5 درصد و از بین مؤلفههای رهبری مشارکتی، مشارکت و پاسخگویی 34/7 درصد از مهارتهای کار تیمی کارکنان را پیشبینی میکنند. مدلیابی معادلات ساختاری نیز نشان داد توانمندیهای اجتماعی و رهبری مشارکتی به ترتیب با ضریب مسیر 0/74و 0/75بر مهارتهای کار تیمی تأثیرگذارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رهبری مشارکتی؛ توانمندی های اجتماعی؛ کار تیمی؛ کارکنان دانشگاه | ||
| مراجع | ||
|
خواجه اناری، زهرا. (1388). بررسی رابطه نوع فرهنگ با کیفیت کار تیمی در تیمهای توسعه نرمافزار یزد. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
سلیمانی، نادیا و ابراهیمی، ندا. (1393). واکاوی فرهنگ کار تیمی در ایران. رشد آموزش فنی و حرفهای و کار و دانش، 37، 26-30.
فاضل، امیر؛ کمالیان، امین رضا؛ روشن، علیقلی. (1395). رابطه رهبری اخلاقی با توانمندیهای دانشجویان. فصلنامه اخلاق در علوم و فنآوری، 11(3)، 59-68.
انصاری، محمد اسماعیل و تیموری، هادی. (1386). مدیریت تحول. ماهنامه تدبیر، 18(189).
ضیایی، عبدالغفور. (1381). بررسی زمینهها و آثار استقرار مدیریت مشارکتی در شرکت مدیریت تولید برق شهید منتظری. پایاننامه کارشناسی ارشد، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو.
کاظمی، مهدی. علوی، سید بابک. (1391). چهارچوبی نظری برای مطالعه هیئتمدیره: رویکردی یکپارچه به رهبری عمودی و اشتراکی. فصلنامه علوم مدیریت ایران،7(27)، 69 – 33.
کاتزنباخ، جان آر و داگلاس، کی اسمیت. (1384). علم تیم داری (ترجمه محسن قدمی و مسعود نیازمند)، گزیده مدیریت، 6(15)، تهران.
مورهد، گریفین. (1387). رفتار سازمانی. (ترجمه سید مهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده). تهران: انتشارات مروارید.
Arfara, C., & Samanta, I. (2016). The impact of emotional intelligence on improving team-working: the case of Public Sector (National Centre for Public Administration and Local Government-NCPALG). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 230, 167-175.
Ashforth, B. E. (1989). The experience of powerlessness in organizations. Organizational behavior and human decision processes, 43(2), 207-242.
Bhagwan, S., Sena, J., Robert, R., & Christopher, E. (2014). Talent management and physician leadership training is essential for preparing tomorrow's physician leaders. Journal of Vascular Surgery59(2), 542-546.
Bhuiya, A., Yasmin, F., Begum, F., Rob, U. (1996). Community participation in health, family planning and development activities a review of international experiences. Bangladesh: The population council.
Boudrias, J. S., Gaudreau, P., Savoie, A., & Morin, A. J. S. (2009). Employee empowerment: From managerial practices to employees' behavioral empowerment. Leadership & Organization Development Journal, 30 (7), 625-638.
Chen, C. N., Tzeng, L. C., Ou, W. M., & Chang, K. T. (2007). The Relationship among Social Capital, Entrepreneurial Orientation, Organizational Resources and Entrepreneurial Performance for New Ventures. Contemporary Management Research, 3(3), 213-232.
Clarke, N. (2012). Shared leadership in projects: a matter of substance over style. Team Performance Management, 18, 3/4, 196-209.
Cotton, J. L. (1993). Employee involvement: Methods for improving performance and work attitudes. Newbury Park: Sage.
Dae, S. L., Kun, C. L., Young, W.S. & Do, Y.C. (2014). An analysis of shared leadership, diversity, and team creativity in an e-learning environment. Computers in Human Behavior, 42, 47–56.
Dowling, K. (1999). Empowerment: theoretical background. USA: CSWT.
Drescher, M., Korsgaard, M., Welpe, I., Picot, A. and Wigand, R. (2014). The dynamics of shared leadership: Building trust and enhancing performance. Journal of Applied Psychology, 99(5), 771-783.
Gallardo, E., Dries, N., & Gonza, T. F. (2013). What is the meaning of ‘talent’ in the world of work?. Human Resource Management Review, 23(5), 54-68.
Gil, F., Alcover, C. M., & Peiró, J. M. (2005). Work team effectiveness in organizational contexts: Recent research and applications in Spain and Portugal. Journal of Managerial Psychology, 20(3/4), 193-218.
Hoch, J. E, & Dulebohn, J. H. (2013). Shared leadership in enterprise resource planning and human resource management system implementation. Human Resource Management Review, 23, 114-125.
Kozlowski, S. W. J., & Bell, B. S. (2003). Work groups and teams in organizations In W. C. Borman, D. R. Elgin & R. J. Klimoski (Eds). Handbook of psychology, Industrial and Organizational Psychology, 12, 333-375. New York, NY: Wiley-Blackwell.
Lawler, E. E., & Worley, Ch. G. (2006). Built to change. How to achieve sustained organizational effectiveness. SF: Jossey - Bass.
Miriam, M., & Martin, H. (2013). Shared leadership effectiveness in independent professional teams. European Management Journa, l31(4), 423–432.
Miriam, M., & Martin, H. (2013). Shared leadership effectiveness in independent professional teams. European Management Journal. 31(4), 423–432.
Moye, M. J., Henkin, A. B. (2005). Exploring associations between employee empowerment and interpersonal trust in managers. Journal of Management Development; 25(2), 101-117.
Naseer, Z., Chishti, S-u-H., Rahman, F., & Jumani, N. B. (2011). Impact of Emotional Intelligence on Team Performance in Higher Education Institutes. International Online Journal of Educational Sciences, 3(1), 30-46.
Pearce, C. & Conger, J. (2003). Shared Leadership: Reframing The Hows And Whys Of Leadership. Thousand Oaks: Calif. Sage, cop.
Pearce, C. L., Manz, C. C., & Sims Jr, H. P. (2009). Where do we go from here?:: Is shared leadership the key to team success?. Organizational Dynamics, 38(3), 234-238.
Pearce, C. L. & Sims, H. J. (2002). Vertical versus shared leadership as predictors of the effectiveness of change management teams: An examination of aversive, directive, transactional, transformational, and empowering leader behaviors. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 6(2), 172-197.
Prati, L. M., Douglas, C., Ferris, G. R., Ammeter, A.P., Bucley M. R. (2003). Emotional intelligence, leadership effectiveness and team outcomes. The International Journal of Organizational Analysis, 11(1), 21-40.
Procter S. & Currie G. (2004). Target-based team working: groups, work and interdependence in the UK civil service. Human Relations, 57(12), 1547–1572.
Rifkin, S. B. (1990). Community Participation in maternal and child health / family planning programmes. Geneva: WHO.
Salas, E., Cannon-Bowers, J. A. & Johnston, J. H. (2005). How can you turn a team of experts into an expert team? Emerging training strategies, in Zsambok, C.E. and Klein, G. (Eds), Naturalistic Decision Making, Erlbaum and Associates, Mahwah, NJ, pp. 359-70.
Short, P. M., Greer, J. T., Melvin, W. M. (1994). Creating empowered schools: lesson in change. Journal of Administration; 9 (32), 38-52.
Thomas, K. W., & Velthouse, B. A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An “interpretive” model of intrinsic task motivation. Academy of management review, 15(4), 666-681.
Torabi, M. H. R. (2016). Assessing the Relationship between Teamwork Group-Level Factors and Human Resource Empowerment in the Branches of Keshavarzi Bank of Tehran. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 230, 31-38.
Tuuli, M. M., & Rowlinson, S. (2010). Impact of leadership style and team context on psychological empowerment in construction project teams.
Hwang, S. J., Quast, L. N., Center, B. A., Chung, C. T. N., Hahn, H. J., & Wohkittel, J. (2015). The impact of leadership behaviours on leaders’ perceived job performance across cultures: Comparing the role of charismatic, directive, participative, and supportive leadership behaviours in the US and four Confucian Asian countries. Human Resource Development International, 18(3), 259-277.
Wellman et al., (2013). Enabling Shared Leadership in Hierarchical Groups. OAIster, EBSCOhost.
West, M. A., & Markiewicz, L. (2004). Building team based working. A practical guide to organizational transformation. Oxford: BPS / Blackwell.
Worley, C. G., Lawler, E. E. (2006). Designing organizations that are built to change. MIT Sloan Management Review; 48(1), 18-23. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,675 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,060 |
||