تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,660 |
تعداد مقالات | 13,215 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,435,986 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,425,677 |
اثربخشی آموزش بخشودگی بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی مادران دانش آموزان دارای اختلال خاص یادگیری شهر طبس | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 28، اسفند 1396، صفحه 187-208 اصل مقاله (1.17 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2018.24899.1627 | ||
نویسندگان | ||
مریم صف آرا ![]() ![]() | ||
1استادیار پژوهشکده زنان، گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد طبس، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش بخشودگی بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی مادران دانش آموزان دارای اختلال خاص یادگیری شهر طبس انجام شد. روش شناسی: پژوهش حاضر از نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون دوگروهی است. جامعه ی آماری کلیه مادران دارای کودکان مبتلابه اختلال خاص یادگیری در سال تحصیلی 1396-1395 در شهر طبس بودند. بهمنظور جمعآوری دادهها، نمونهای شامل 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده جهت دستیابی به اهداف پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه پرسشنامه شادکامی آکسفورد (هیل و آرگایل،2002) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، جهت تحلیل داده، از روشهای آمار توصیفی مانند محاسبه میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، میانگین گروه آزمایش در مولفه های بهزیستی روانشناختی و شادکامی نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است. نتیجه گیری: می توان گفت که آموزش بخشودگی بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی مادران دانش آموزان دارای اختلال خاص یادگیری موثر بوده است، لذا نتایج نمایانگر افقهای تازهای در مداخلات بالینی است و میتوان از آن به عنوان یک روش مداخلهای موثر سود جست. | ||
کلیدواژهها | ||
بخشش؛ بهزیستی روانشناختی؛ شادکامی؛ اختلال خاص یادگیری | ||
مراجع | ||
آهنگرکانی، م؛ کمری، س؛ زارعی، ر. (1395). تبیین بهزیستی معنوی و شادکامی زوجین بر اساس مولفه بخشایش در خانواده هسته ای، روانشناسی اجتماعی،۲ (۳۸)، 36-23 باقری خلیلی، ع. ا. (1386) شادی در فرهنگ و ادب ایرانی، فصلنامه مطالعات ملی،30،8 (2).5-12 پلنگی، ا؛ رضایی، ا. (1395). مقایسه ی بهزیستی روانی و کنترل خشم در مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری و عادی، ناتوانی های یادگیری، 6(2)،58-51 تقوایی نیا، ع. (1395). اثربخشی مداخله مبتنی بر بخشش به شیوه گروهی بر بهزستی ذهنی همسران جانباز، ارمغان دانش، 21(2)، 186-174 جوکار، ب. (1386) رابطه هدفگرایی و شادی، فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز،5(2)،5-15. حیدری، س؛ فلاحتی، ز؛ محی الدینی، ح و قلی پور، ح. (1394). اثربخشی آموزش مهارت های زندگی در شادکامی مادران کودکان استثنایی، همایش ملی توانمندسازی فردی اجتماعی افراد با نیازهای ویژه، خراسان جنوبی – قاین. خانجانی، م؛ شهیدی، ش؛ فتحآبادی، ج؛ مظاهری، م. ع؛ شکری، ا (1393). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه (18 سؤالی) مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر، اندیشه و رفتار، 8(32)، 36-27. خدادادی سنگده، ج؛ تولائیان، س. ع؛ بلقانآبادی، م. (1393). اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر به شیوه گروهی بر افزایش شادکامی مادران کودکان با نیازهای ویژه. روانشناسی خانواده، ۱ (۱)، 62-53 راغب، ح. ا. (1386). ویژگی های روان سنجی سیاهه ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پش دبستانی در حیطه رویکردها به یادگیری، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7 (2)، (25)، 286-265. زرگر، ی.ا ؛ محمدی بهرام آبادی، ر. و بساک نژاد، س. (1391). بررسی فرایندهای خانواده به عنوان پیشبینیهای مشکلات رفتاری در دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستان های شهر یاسوج، مجلهی روانشناسی مدرسه، 1 (2)،103- 77. شیرین کار، ز؛ نامداری، ک؛ جمیلیان، ح. ر؛ عابدی، ا. (1395). تاثیر درمان گروهی مبتنی بر بخشش بر علائم افسردگی و نشخوار فکری زنان مبتلا به افسرده خویی، مطالعات روانشناسی بالینی،6(22)، 104-85 علی پور، ا؛ نور بالا، ا. ع. (1387). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاه های تهران، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۵ (۱ و ۲)، 66-55 غلامی حیدرآبادی، ز؛ نوابی نژاد، ش؛ دلاور، ع؛ شفیع آبادی، ع.ا. (1393). اثر بخشی آموزش مثبتنگری بر افزایش شادکامی و سخترویی مادران دارای فرزند نابینا، روانشناسی افراد استثنایی، 4 (16)، 116-97. قاسمی پیر بلوطی، م و امینی، س. م. (1395). بررسی اثر بخشی بخشش درمانی بر بهزیستی روانشناختی و سازگاری دانش آموزان دختر شهرکرد، کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی، ترکیه. قمری گیوی، ح؛ محبی، ز. صادقی، م. (1391). اثربخشی بخشش درمانی بر پرخاشگری و میزان بخشش در پسران نوجوان کانون اصالح و تربیت شهر تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 23(96 ،)163-168. کریمی جوزستانی، ل؛ عابدینی، م؛ عابدی، ا و صادقی، ا. (1394). مقایسه مؤلفه های مثبت گرای روان شناختی در والدین کودکان عادی و اختلال یادگیری، دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد، دانشگاه تربت حیدریه. گنجی، م. (1392). آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5. جلد دوم. تهران: انتشارات ساوالان. لواف پور نوری، ف؛ زهراکار، ک؛ آذرهوش فتیده، ز. (1393). تبیین نقش اثربخشی مداخلهی بخشش فرایندمحور در کاهش انگیزههای انتقام جویی و دوری گزینی دانشآموزان پسر دورهی راهنمایی، روانشناسی مدرسه، 3(2)، 185-170 مظلومی، ن و ابراهیمی نژآد، غ. (1395). تعیین اثربخشی رویکرد درمان گروهی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر خوش بینی مادران دارای کودکان با مشکل اختلال یادگیری در مقطع راهنماییی، کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم، شیراز نریمانی، م؛ اقا محمدیان، ح.ر؛ رجبی، س. (1386). مقایسه سلامت روان کودکان استثنائی و عادی، بهداشت روان،9(33-34)، 24-15 نریمانی، م؛ یوسفی، ف؛ کاظمی، ر. (1393). نقش سبکهای دلبستگی و کیفیت زندگی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی نوجوانان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری، ناتوانی های یادگیری، 3(4)، 142-124 نریمانی، م؛ شاه محمدزاده، ی؛ امیدوار، ع؛ امیدوار، خ. (1393). مقایسهی سرمایه روانشناختی و سبکهای عاطفی در بین دانشآموزان پسر با و بدون ناتوانی یادگیری، ناتوانی های یادگیری، 4(1)،118-100 هالاهان، د؛ پی، لوید، ج؛ کافمن، ج؛ ویس، م و مارتینز، ا. (2006). اختلالهای یادگیری: مبانی، ویژگیها و تدریس مؤثر، ترجمهی حمید علیزاده و همکاران (1390). تهران: انتشارات ارسباران. Akhtar, S., & Barlow, J. (2018). Forgiveness therapy for the promotion of mental well-being: A systematic review and meta-analysis. Trauma, Violence, & Abuse, 19(1), 107-122. Beck, S. (2005). Efficay of forgiveness group intervention for aggressive victims. Unpublished Doctoral dissertation. Capella University. Blacher, Jan. Begum, Gazi F. Macrolides, George A. Baker, & Bruce L. (2013). Longitudinal Perspectives of Child Positive Impact on Families: Relationship to Disability and Culture. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities. 118(2), 141-155. Casey, J. (2012). A Model to Guide the Conceptualization, Assessment, and Diagnosis of Nonverbal Learning Disorder. Canadian Journal of School Psychology, 27(1), 35-57. Cooke, K. L. (2006). Models of forgiveness and adult romantic attachment in ended relationships: Forgiveness over time. A thesis for the degree of Master of Science at Virginia Commonwealth University. Enright, R. (2011). Psychological Science of Forgiveness: Implications for Psychotherapy and Education. Pontificia Universita della Santa Croce. Rome publication Fincham, F. D. Beach, S. R. & Davila, J. (2004). Forgiveness and conflict resolution in marriage. Journal of family psychology, 18(1), 72. Ganji, M. (2013). Abnormal psychology based on DSM-5. Tehran: savalan publication Ginieri-Coccossis, M. Rotsika, V. Skevington, S. Papaevangelou, S. Malliori, M. Tomaras, V. & Kokkevi, A. (2012). Quality of life in newly diagnosed children with specific learning disabilities (SLD) and differences from typically developing children: A study of child and parent reports. Child: Care, Health and Development, 39, 581–59. Hills, P. & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: A compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and individual differences, 33(7), 1073-1082. Hui, E. K. P. & Chau, T. S. (2009). The impact of a forgiveness intervention with Hong Kong Chinese children hurt in interpersonal relationships. British Journal of Guidance and Counseling 37, 141-156 Huppert F. (2008).Psychological Wellbeing: Evidence regarding its causes and consequences State-of-Science Review: SR-X2, Government Office for Science Foresight Project, Mental Capital and Wellbeing: Making the most of ourselves in the 21st Century. London: University of Cambridge Director, Well-being Institute Kayama, M. & Haight, W. (2013). Disability and Stigma: How Japanese Educators Help Parents Accept Their Children's Differences. Social Work, 58 (4), 314-320. Lawler-Row, K. A., Karremans, J. C., Scott, C., Edlis-Matityahou, M., & Edwards, L. (2008). Forgiveness, physiological reactivity and health: The role of anger. International Journal of Psychophysiology, 68(1), 51-58. Malik, J. T. (2013). The effect of Forgiveness therapy on depression and low self-esteem for a victim of abuse: A Case study. Department of Educational Psychology, Taibah University, Saudi Arabia Maltby, J. Day, L. & Barber, L. (2005). Forgiveness and happiness. The differing contexts of forgiveness using the distinction between hedonic and eudemonic happiness. Journal of Happiness Studies, 6:1–13. Park, J. H. (2003). Validating the effectiveness of a forgiveness intervention program for adolescent female aggressive victims in Korea. Unpublished doctoral dissertation. University of Wisconsin-Madison Reed, G. L., & Enright, R. D. (2006). The effects of forgiveness therapy on depression, anxiety, and posttraumatic stress for women after spousal emotional abuse. Journal of consulting and clinical psychology, 74(5), 920 Ryff. C. D. & Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six-factor model of well-being. Social science Research, 35, 4, 1103-1119 Snyder DK, Baucom DH, Gordon KC. (2007). Treating infidelity: An integrative approach to resolving trauma and promoting forgiveness. In: Peluso PR, editor. Infidelity: A practitioner's guide to working with couples in crisis. New York: Routledge Tse, W.S. & Yip, T.H. (2009). Relationship among dispositional forgiveness of others, interpersonal adjustment and psychologyical well-being: Implication for inter personal theory of depression. Personality and Individual Differences. 46: 365 –8 Van Dyke, C. J., & Elias, M. J. (2007). How forgiveness, purpose, and religiosity are related to the mental health and well-being of youth: A review of the literature. Mental Health, Religion and Culture, 10(4), 395-415. Vazquez, C. Hervas, G. Rahona, J. J. & Gomez, D. (2009). Psychological well-being and health. Contributions of positive psychology. Annuary of Clinical and Health Psychology, 5, 15-27. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,559 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,500 |