تعداد نشریات | 53 |
تعداد شمارهها | 1,464 |
تعداد مقالات | 11,386 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,446,217 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,219,463 |
تاثیر قصه درمانی درافزایش عزت نفس و خوداثربخشی کودکان پیش دبستانی | ||
مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 6، زمستان 1395، صفحه 49-60 اصل مقاله (711.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2016.8950 | ||
نویسندگان | ||
حسین قمری کیوی ![]() | ||
1هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
چکیده سنین پیشدبستانی دوران مهمی محسوب میشود که در آن از قصهدرمانی بیش از هر دوران دیگری میتوان برای رشد شخصیتی و شناختی- عاطفی کودکان سود جست. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر قصهدرمانی در افزایش اعتماد به نفس و خوداثربخشی کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانی شهر اردبیل بود که 30 کودک به عنوان نمونه از دو مرکز پیشدبستانی انتخاب شدند و دو قصه سه بچه خوک و لباس نو امپراطور در طی پنج جلسه در راستای پژوهش برای آنها خوانده شد. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبه بالینی و پرسشنامه اعتماد به نفس و خوداثربخشی استفاده شد و برای تحلیل داده-ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها بیانگر افزایش عزت نفس و خوداثربخشی در کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل است. ضمناً این روش برای بهبود تمرکز و افزایش ارتباط کودکان با هم موثرند. قصهدرمانی میتواند سبب همانندسازی کودک با شخصیتهای مثبت داستان شده و اعتماد به نفس و خوداثربخسی کودک را افزایش دهد.کودکان پیشدبستانی که عزت نفس بالایی دارند از شادکامی بیشتری برخوردار خواهند شد و به تبع خوداثربخشی بالاتری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
قصهدرمانی؛ اعتماد به نفس؛ خوداثربخشی؛ کودکان پیشدبستان | ||
مراجع | ||
اسمعیلخانی، فرشته؛ احمدی، حسن؛ مظاهری، محمد مهدی؛ مهرابیزاده هنرمند، مهناز و عسگری، پرویز (1389). بررسی روابط ساده و چندگانه هوش هیجانی، خودکارآمدی و سرسختی روانشناسی با سبک مدیریت تعارض سازش در دانشجویان. یافتههای نو در روان شناسی، 4(11): 123-107. اسمیت، ادوارد؛ هکسما، سوزان؛ فردریکسون، باربارا و لافتوس، جفری (2003). زمینه روانشناسی اتکینسون و هیلگارد. ترجمهی دکتر حسن رفیعی و دکتر محسن ارجمند (1385). تهران: ارجمند. اصغرزاده سلماسی، فرزانه و پورشریفی، حمید (1390). تأثیر قصهدرمانی بر بهبود سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک. فصلنامهعلومتربیتی، 4(14): 24-13. اصغری نکاح، سیدمحسن ( 1381). گرایش اقدام پژوهشی پیرامون کاربرد قصهدرمانی به مثابه تکنیک و ابزار مشاوره و رواندرمانی کودک. چکیده مقالههای اولین کنگرهی سراسری روانشناسی ایران. آقاخانی، نادر؛ فیضی، آرام؛ شمس، شمسالدین؛ بقایی، رحیم؛ رهبر، نرگس و نیکبخش، امیرسعید (1385). بررسی تصویر ذهنی از جسم و اعتماد به نفس در دانشآموزان دبیرستانهای ارومیه. مجله پزشکی ارومیه، 17(4): 254-259. برومند، رضا و شیخیفینی، علیاکبر (1388). پیشبینی عملکرد تحصیلی درس ریاضی از طریق باورهای انگیزشی: خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی و اضطراب امتحان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 6(10): 34-19. ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﮕﺮد، اﺳﻤﺎﻋﯿﻞ (1378). روشﻫﺎی اﻓﺰاﯾﺶ ﻋﺰت ﻧﻔﺲ در ﮐﻮدﮐﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن. اﻧﺘﺸﺎرات ﺳﺎزﻣﺎن اﻧﺠﻤﻦ اوﻟﯿﺎء و ﻣﺮﺑﯿﺎن. توسیرکانی راوری، مهدیه؛ یوسفی، سیدجلال و یوسفیلویه، مجید ( 1387). تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصهدرمانی در کاهش نشانههای اختلال سلوک کودکان. فصلنامه خانواده پژوهشی، 4(13): 76-63. رستمی، رضا؛ شاهمحمدی، خدیجه؛ قائدی، غلامحسین؛ بشارت، محمد علی؛ اکبری زردخانه، سعید و نصرتآبادی، مسعود (1389). رابطه خودکارآمدی با هوش هیجانی و حمایت اجتماعی ادراک شده در دانشجویان دانشگاه تهران. افق دانش: فصلنامهی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، 16(3): 54_46. روشن، آرتور (2006). قصهگویی: چگونه از داستان برای کمک به کودکان در رفع مشکلات زندگی بهره ببریم. ترجمه بهزاد یزدانی و مژگان عمادی (1385). تهران: رشد. زادهمحمدی، علی؛ عابدی، علیرضا و خانجانی، مهدی (1387). بررسی تاثیر هنر رواندرمانگری با رویکرد روایتدرمانگری بر خودکارآمدی و حرمت خود. مجله روانشناسی، 12(4): 395-386. سلیمانی، عفت و هویدا، رضا (1392). بررسی مفهوم خودکارآمدی در نظریه شناخت اجتماعی باندورا. مقالات علوم اجتماعی، (23): 97-91. شهنی ییلاق، منیجه؛ میکاییلی، نیلوفر؛ شکرکن، حسین و حقیقی، جمال (1386). بررسی شیوع کودکآزاری و پیشبینی این متغیر از طریق سلامت عمومی والدین، سازگاری، عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانشآموز و متغیرهای جمعیتشناختی در دانشآموزان دختر آزاردیده و عادی دوره راهنمایی شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 14(1 و 2): 194-167. شیبانی، شهناز؛ یوسفی لویه، مجید و دلاور، علی ( 1385). تاثیر قصه درمانی بر کاهش علائم افسردگی در کودکان افسرده. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6(4): 916-893. صنعتنگار، سارا؛ حسنآبادی، حسین و اصغرینکاح، سیدمحسن (1391). اثربخشی قصهدرمانی گروهی بر کاهش ناامیدی و تنهایی کودکان دختر مراکز شبهخانواده. فصلنامه روان شناسی کاربردی، 6(4): 23-7. طهماسیان، کارینه (1386). اعتبار، پایایی و هنجاریابی پرسشنامه خوداثرمندی کودک و نوجوانان در تهران. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 1(4 و 5): 390-373. طهماسیان، کارینه؛ جزایری، علیرضا؛ محمدخانی، پروانه و قاضی طباطبایی، محمود (1385). اثر مستقیم و غیرمستقیم خوداثرمندی اجتماعی در افسردگی نوجوانان. فصلنامه رفاه اجتماعی، 5(19): 124-113. فراهانی، محمدنقی و کرامتی، هادی (1381). بررسی رابطه خودکارآمدی با نگرش و عملکرد تحصیلی درس ریاضی در دانشآموزان سوم راهنمایی شهر تهران. فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا( س)، 12(42): 124-105. قنبریهاشمآبادی، بهرام علی؛ مجرد کاهانی، امیر حسین و قنبریهاشم آبادی، محمدرضا (1390). اثربخشی آموزش مهارتهای ابراز وجود و تفکر انتقادی بر روی بحران هویت پسران تحت پوشش ادارهی بهزیستی شهرستان کلات. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی ، 2(8): 16-1. کیامرثی، آذر؛ آریاپوران، سعید و نگراوی، فرشته (1390). رابطه اختلال شخصیت با علائم روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. یافتههای نو در روانشناسی، 6(18):117-103. لئونا ، ام. انگلیش (2010). قصهدرمانی: کتاب ماه کودک و نوجوان. ترجمه علی خاکبازان (1389): 45-41. نادری، فرح و انصاریاصل، زینب (1390). تاثیر هنردرمانی بر خودپنداره تائیدجویی و شادکامی کودکان مراجعهکننده به مراکز مشاوره و درمانی شهرستان اهواز. یافتههای نو در روانشناسی، 6(18): 33-17. ﻧﯿﺴﯽ، ﻋﺒﺪاﻟﮑﺎﻇﻢ و ﺷﻬﻨﯽ ﯾﯿﻼق، ﻣﻨﯿﺠﻪ (1380). ﺗﺄﺛﯿﺮ آﻣﻮزش اﺑﺮاز وﺟـﻮد ﺑـﺮ اﺑـﺮاز وﺟـﻮد، ﻋﺰت ﻧﻔﺲ، اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﻣـﻀﻄﺮب اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن اﻫﻮاز . ﻣﺠﻠﻪ ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و روانشناسی، 8(1 و 2): 30-11. یوسفی لویه، مجید و متین، آذر (1385). تاثیر قصهدرمانی بر راهبردهای رویارویی کودکان با مشکلات یادگیری. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6(2): 622-603. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,648 |