تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,839 |
تعداد مقالات | 14,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,781,637 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,755,964 |
شناسایی پیشرانهای مؤثر بر توسعه شبکههای اجتماعی مجازی در تشخیص فرصتهای کارآفرینانه | ||
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
دوره 11، شماره 42، دی 1401، صفحه 161-191 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ims.2023.15518 | ||
نویسندگان | ||
حبیبالله سالارزهی1؛ گلبهار پورانجنار2؛ امین شکیبایی3؛ حسن غفاری* 4 | ||
1دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت مالی، گروه مدیریت مالی، دانشگاه چابهار، چابهار، ایران. | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. نویسنده مسئول : hassan_ghaffari@ut.ac.ir | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف شناسایی پیشرانهای مؤثر بر توسعه شبکههای اجتماعی مجازی در تشخیص فرصتهای کارآفرینانه صورت پذیرفت. شبکههای اجتماعی مجازی، بهعنوان شبکهای از ارتباطات انسانی، شامل واتسآپ، اینستاگرام، گوگلپلاس، لینکدین، فیسبوک، توییتر و سایر پلتفرمهای دیگری است که دربرگیرنده فرصتهای بسیاری درزمینة کارآفرینی میباشد. پژوهش، ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش گردآوری دادهها، تحلیلی – اکتشافی و از نوع رویکرد آمیخته بوده که در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش میکمک استفاده شد. جامعه موردنظر در بخش کیفی شامل 9 نفر از خبرگان و در بخش کمی شامل 20 نفر از کارشناسان مسلط به موضوع است که به شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخابشدهاند. روش گردآوری دادهها در بخش کیفی شامل مطالعات کتابخانهای و مصاحبه و در بخش کمی شامل پرسشنامه میکمک بوده است. در مرحله مطالعات کتابخانهای و مصاحبه، تعداد 18 متغیر اولیه شناسایی گردید که با تعدیل نظرات خبرگان، 16 متغیر برای تحلیل کمی استفاده شد. پس از تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه میکمک، تعداد 10 متغیر بهعنوان پیشرانهای مؤثر تعیین شدند. نتایج، بیانگر این است که اثرگذارترین عامل شامل؛ اندازه شبکههای اجتماعی مجازی و وجود مخاطبین تجاری در شبکههای اجتماعی مجازی و کماثرترین متغیر شامل؛ انتقال اطلاعات و وجود منابع اطلاعاتی در شبکه اجتماعی مجازی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکههای اجتماعی؛ مجازی؛ تشخیص فرصت؛ کارآفرینی | ||
مراجع | ||
آریانی، ابراهیم.، زاهدبایلان، عادل.، معینیکیا، مهدی.، خالقخواه، علی.، سروش، مصطفی.، موسوی، طیبه. (1395). نقش شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 7(29)،41-68. https://doi.org/10.22054/qjsd.2016.7885
ایمانی، عبدالمجید.، حسینیفر، اعظم.، آهنگ، فرحناز. (1397). تأثیر شبکههای اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی با نقش میانجی تشخیص فرصت (مطالعة شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان)، پژوهشهای مدیریت عمومی، 11(41)، 290-312. https://doi.org/10.22111/jmr.2018.4460
ایمانی، عبدالمجید.، حسینیفر، اعظم.، مبارکی. مسلم. (1396). تأثیر شبکههای اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکتهای دانشبنیان، مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 6(22)، 1-22. https://doi.org/10.22054/ims.2018.8518
بخشی، بهاره.، نصیری، بهاره.، بختیاری، آمنه.، طاهریان، مریم. (1392). نقش و کارکرد شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی شبکه اجتماعی کفهمام، شبکهای برای مادران و کودکان)، پژوهشنامه زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 4(2)، 37-59. https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_1071.html
بشیر، حسین.، افراسیابی، محمدصادق. (1391). شبکههای اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعه موردی بزرگترین جامعه مجازی ایرانیان، تحقیقات فرهنگی، 5(1)، 31-63. https://doi.org/10.7508/ijcr.2012.17.002
تولایی، روحالله.، صباغی، زهرا.، نظافتی، نوید. (1396). شناسایی و تحلیل فرصتها و تهدیدهای شبکههای اجتماعی در فضای مجازی؛ موردمطالعه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، تحقیقات فرهنگی ایران، 10(3)، 175-153.
دهقان، حسین.، مروت، برزو. (1397). بررسی رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با روابط اجتماعی دانشآموزان، علوم خبری، 7 (25)، 102-120.
رضایی، مهدیه.، شبیری، سیدمحمد. (1396). تأثیر کاربرد شبکههای اجتماعی بر ارتقای رفتار گردشگری حامی محیطزیست (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی تلگرام). برنامهریزی و توسعه گردشگری، 6(21)، 28-53. https://doi.org/10.22080/jtpd.2017.1527
روشندلاربطانی، طاهر.، نیکیملکی، حجتالله.، عبداللهیان، حمید.، سلطانیفر، محمد.، آشنا، حسامالدین. (1396). طراحی مدل مدیریت شبکههای اجتماعی داخلی با رویکرد فرهنگی، مدیریت فردا، 16(53)، 95-110.
زیودار، مهدی. (1398). فرصتهای کارآفرینانه: الگوها و رویکردها، پیشفرضها و دیدگاهها، سیاستنامه علم و فناوری، 9(4)، 47-54.
سهرابی، بابک.، رئیسیوانانی، ایمان.، طالبیان، مرضیه. (1395). ارائه الگویی برای تحلیل رفتار کاربران شبکههای اجتماعی با استفاده از روشهای دادهکاوی: یک شبکه اجتماعی در ایران، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 6(4) 83-106.
سوری، احمد.، پویا، یوسف.، تاجری، بیوک. (1397). آسیبهای روانی اجتماعی ناشی از شبکههای اجتماعی مجازی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم، دو فصلنامه پلیس زن، 12(29)، 52-72. http://ps.jrl.police.ir/article_20312.html
شبیری، سیدمحمد. (1397). نقش شبکههای اجتماعی بر ارتقای فرهنگ زیستمحیطی معلمان: مطالعه موردی واتسآپ، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5(4)، 93-100. https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4428.html
شیبانی، محمد.، جهانگیریکلوخی ، حسینی، سیدعلیاصغر. (1397). درآمدی بر مبانی فقهی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، جستارهای فقهی و اصولی، 4(13)، 119-143. https://dx.doi.org/10.22034/jrj.2019.50270.1357
صدیقی، نازیلا.، ثنایی، محمدرضا. (1399). شناسایی و سطحبندی عوامل مؤثر بر بلوغ فناوری اطلاعات سازمان با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری و MICMAC فازی، مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 8(31)، 23-60.
عبدیجمایران، علی.، حسینی، الهه.، روایی، سلطنت. (1396). بررسی مدلهای تشخیص فرصت در فرآیند کارآفرینی، پژوهش در هنر و علوم انسانی، 2(3) 79-88.
علوی، سیدمرتضی. (1396). مطالعه و تحلیل شبکههای اجتماعی، کنفرانس ملی فناوریهای نوین در مهندسی برق و کامپیوتر، پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان اصفهان.
مشدئی، علی. (1390). تحلیل اثرات شبکههای اجتماعی بر شناسایی فرصتهای کارآفرینی، مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، 6(15) 61-82. https://imj.sanandaj.iau.ir/article_537504.html
فتوحی، سردار.، رضایینسب، زهرا. (1397). بررسی تأثیر ساختار شبکههای اجتماعی بر ویژگیهای کارآفرینانه در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام، مجله مطالعات اجتماعی ایران، 11 (2)، 56-77.
فرقانی، محمدمهدی.، مهاجری، ربابه. (1397). رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و تغییر در سبک زندگی جوانان، مطالعات رسانههای نوین، 4(13)، 252-292. https://doi.org/10.22054/cs.2018.24690.293
کاووسی، اسماعیل.، کاظمی، حسنا. (1392). نقش تحرک اجتماعی سیاسی شبکههای اجتماعی مجازی بر شکلگیری بعد فرهنگی سرمایه اجتماعی، مطالعات رسانهای، 7(23)، 137-149. https://mediastudies.srbiau.ac.ir/article_4114.html
کریمیان، کبری.، پارسامهر، مهربان.، افشانی، سیدعلیرضا. (1396). بررسی جامعهشناختی عوامل مرتبط با گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی (موردمطالعه: بین دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر شهرکرد)، مطالعات رسانههای نوین، 3(10)، 169-208. https://doi.org/10.22054/cs.2017.17353.131
کوثریلنگری، روحالله.، سردار، سهیلا.، امینموسوی، سیدعبدالله.، رادفر، رضا. (1398). مدلی برای انتشار دادههای شبکههای اجتماعی برخط با حفظ حریم خصوصی، مطالعات کسبوکار هوشمند، 8(29)، 87-112.
محسنیانراد، مهدی. (1391). سه نسل شبکه اجتماعی، حضور همزمان در کشورهای غیرپیشرفته: مورد ایران، علوم اجتماعی، 19(57)، 37-75.
محمدی، حیدر.، موسویجد، سیدمحمد.، احمدیزاد، آرمان. (1399). بررسی نقش شبکههای اجتماعی در بروز رفتارهای کارآفرینانه در کسبوکارهای کوچک و متوسط شهر سنندج، فصلنامه کارفن، 17(3)، 155-166.
محمدیالیاسی، قنبر.، رکنی، ندا.، طیبی، سیدکمیل. (1390). نقش شبکههای اجتماعی در تشخیص فرصتهای کارآفرینی، توسعه کارآفرینی، 3(11)، 7-26.
معصومی، احسان.، زمانی، ناصر. (1393). مدل تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در بخش کشاورزی، کارآفرینی در کشاورزی، 1(4)، 1-18.
موسوی، سیدمجتبی.، طاهری، سعید.، ناظم بکایی، محسن. (1392). ارائه مدلی برای تشخیص فرصتهای کارآفرینانه، همایش دانشگاه کارآفرین: صنعت دانشمحور، بایلسر. https://civilica.com/doc/217556
موسوی، سیدمحمد.، شبگو منصف، سیدمحمود. (1397). بررسی نقش دانش فنی در تشخیص و بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینانه، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 2(5)، 125-135. https://civilica.com/doc/832667/
موسیوند، مریم.، صفایی، صفیالله.، صفاییشکیب، علی.، ویسه، سیدمهدی. (1396). بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مبتنی بر وب بر هویت دینی دانشجویان دهه دوم و سوم انقلاب اسلامی، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 25(4) 503-524.
یزدانی اورعی، بدرالدین.، داودی، سیدعلی.، ایمانی، عبدالمجید.، یعقوبی، نورمحمد. (1396). شناسایی و تبیین مؤلفهها و پیشرانهای مؤثر بر استعدادیابی و جانشینپروری در نظام آموزش عالی استان سیستان و بلوچستان، راهبرد اجتماعی فرهنگی، 6(3)، 235-261. http://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123345.html
References
Agrawal, N. M. (2019). Modeling Deming’s quality principles to improve performance using interpretive structural modeling and MICMAC analysis. International Journal of Quality & Reliability Management. https://doi.org/10.1108/IJQRM-07-2018-0204
Aluisius, H. P. (2018), From social network to firm performance the mediating effect of trust, selling capability and pricing capability, Management Research Review, 41(6), 680-700. https://doi.org/10.1108/MRR-03-2017-0080
Ardichvili, A. Cardozo, R. & Ray, S. (2003). A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. Journal of Business Venturing, 18(1), pp 105–124. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(01)00068-4
Bravo, G. Squazzoni, F. & Boero, R. (2012). Trust and partner selection in social networks: An experimentally grounded model. Social Networks, 34(4), pp 481-49. Breaking Cooperative Relations. Oxford: Basil Blackwell. https://doi.org/10.1016/j.socnet.2012.03.001
Butler, John Sibley. Garg, Rajiv & Stephens, Bryan. (2019). Social Networks, Funding, and Regional Advantages in Technology Entrepreneurship: An Empirical Analysis, Institute for Operations Research and the Management Sciences (INFORMS) INFORMS is located in Maryland, USA. https://doi.org/10.1287/isre.2019.0881
Ceptureanu, S. I, Ceptureanu, E. G, Cristescu, M. P, & Dhesi, G. (2020). Analysis of social media impact on opportunity recognition. A social networks and entrepreneurial alertness mixed approach. Entropy, 22(3), 343. https://doi.org/10.3390/e22030343
Chow, W.S.& Chan, L.S(2008). Social Network, Social Trust and Shared goals in organization. Khowledge sharing. Information & management, 45(7), pp 458-465. https://doi.org/10.1016/j.im.2008.06.007
Corral de Zubielqui, G. Fryges, H. & Jones, J. (2019). Social media, open innovation & HRM: Implications for performance. Technological Forecasting and Social Change, 144, pp 334–347. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.07.014
Chua, A. (2002). The influence of social interaction on knowledge creation. Journal of Intellectual Capital, 3, pp 375–392. https://doi.org/10.1108/14691930210448297
Dao, D.V. (2015). Social Media Classification Scheme in Online Teaching and Learning Activities: A Consideration for Educators, International Journal of Education and Social Science, 2(4), pp 85-94. https://ijessnet.com/wp-content/uploads/2022/10/8-8.pdf
Eckhardt, J. T. & Shane, S. A. (2003). Opportunities and entrepreneurship. Journal of Management, 29(3), pp 333-349. https://doi.org/10.1177/014920630302900304
Fan, J, & Su, J. (2021). Influence of Social Network Strength on Entrepreneurial Opportunity Recognition: A Chain Mediation Model of Need Knowledge and Technological Knowledge. Discrete Dynamics in Nature and Society, 2021. https://doi.org/10.1155/2021/3817644
Gaeta, Matteo. Loia, Francesca. Sarn, Debora & Carrubbo, Luca. (2019). Online Social Network Viability: Misinformation Management Based on Service and Systems Theories, International Journal of Business and Management; Vol. 14, No. 1, pp 17-35. https://doi.org/10.5539/ijbm.v14n1p17
George, N.M. Parida, V. Lahti, T. and Wincent, J. (2016). A systematic literature review of entrepreneurial opportunity recognition. International Entrepreneurship and Management, 12:2, pp 309-350. https://doi.org/10.1007/s11365-014-0347-y
Idota, Hiroki. Nakaya, Joji & Tsuji, Masatsugu. (2019). Why Consumers Commit Voluntarily to Collaborative Innovation with Firms by Using social media? Case of Japanese consumers. 30th European Conference of the International Telecommunications Society (ITS): "Towards a Connected and Automated Society", Helsinki, Finland, 16th-19th June 2019, International Telecommunications Society (ITS), Helsinki. https://www.econstor.eu/handle/10419/205183
Jamali, B, MohammadKazemi, R, Yadollahi Farsi, J, & Mobini, A. (2018). Theories of opportunity creation and effective entrepreneurial actions in opportunity creation context. Decision Science Letters, 7, pp 443–454, (In Persian). http://dx.doi.org/10.5267/j.dsl.2018.1.003
Joo Y. P, & Chang Soo Sung & IL Im, (2018), Does Social Media Use Influence Entrepreneurial Opportunity? A Review of its Moderating Role, Sustainability MDPI, Open Access Journal, 9(9), 1-16. https://doi.org/10.3390/su9091593
Kakish I, Al-Haddad S. (2018). The impact of using social network sites on entrepreneurial project success, J Fin Mark, 2(2), 3-9. http://dx.doi.org/10.35841/finance-marketing.2.2.3-9
Kozlowski, Lukasz & Kuchciak, Iwa. (2019). Popularity in social media and company growth: evidence for local banks, International Scientific Conference 9–10 May 2019, Vilnius, Lithuania. Vilnius Gediminas Technical University. http://dx.doi.org/10.3846/cibmee.2019.019
Labafi, S, & Williams, I. (2018). Competitiveness of small media firms. In Competitiveness in emerging markets (pp. 263-282). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-71722-7_15
Mainela, T. Puhakka, V. and Servais, P. (2014). The concept of international opportunity in international entrepreneurship. Management Reviews, 16(1), pp 105-129. https://doi.org/10.1111/ijmr.12011
Muro, P. & Turner, J. R. (2018). Entrepreneurial opportunity pursuit through business model transformation: a project perspective. Project Management, 36, pp 968– 979. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2018.07.001
Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. The Academy of Management Review, 23(2), 242–266. https://doi.org/10.5465/amr.1998.533225
Nee, Victor. Liu, Lisha & DellaPosta, Daniel. (2017). The Entrepreneur’s Network and Firm Performance, Sociological Science 4: pp 552-579. https://doi.org/10.15195/v4.a23
Obar, Jonathan A. Wildman, Steve (2015). Social media definition and the governance challenge: An introduction to the special issue, Telecommunications policy, 39 (9). https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2663153
QI, Jingtao. Bai, Liang & Xiao, Yandong. (2019). Social Network-Oriented Learning Agent for Improving Group Intelligence Coordination, Digital Object Identifier. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2949465
Ozgen, E. & Baron, R. A. (2007). Social sources of information in opportunity recognition: Effects of mentors, industry networks, and professional forums. Journal of business venturing, 22(2), 174–192. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2005.12.001
Richey, M. & Ravishankar, M. (2019). The role of frames and cultural toolkits in establishing new connections for social media innovation. Technological Forecasting and Social Change, 144, pp 325–333. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.07.026
Ruiz, M. Ibarreche, S. Peterson, L. and Guerrero, L. (2016). The impact of immigrant acculturation and job search information on entrepreneurship opportunity. Entrepreneurship and Small Business, 12, pp 133-150. https://doi.org/10.1504/IJESB.2017.084092
Salamzadeh, Y. Williams, I. Labafi, L. (2019). Media entrepreneurship and Web 3.0: the way passed, the way forward, Ad-minister, 34, pp 7-13. https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/administer/article/view/5833
Shane, S. (2000). Prior knowledge and the discovery of entrepreneurial opportunities. Organization science, 11(4), pp 448-469. https://doi.org/10.1287/orsc.11.4.448.14602
Shane, S. & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. The Academy of Management Review, 25(1), pp 217–226. https://doi.org/10.5465/amr.2000.2791611
Singh, R. P. (1998). Entrepreneurial opportunity recognition through social networks. Garland Pub.
Sorenson, Olav. (2018). Social networks and the geography of entrepreneurship, Small Bus Econ, No 51, pp 527–537. https://doi.org/10.1007/s11187-018-0076-7
Subrahmanyam, Satya. (2019). Social networking for entrepreneurship, International Journal of Commerce and Management Research, Volume 5; Issue 1; January 2019; Page No. pp 117-122. https://www.managejournal.com/archives/2019/vol5/issue1/5-1-14
Symm, S. (2016). How much does it really cost to build a tech start-up? Blog, Launch Laboratory (April 7).
Tang, J. (2007). Entrepreneurial Alertness: A Review, Reconceptualization, and Extention- A Three-Essay Approach. Dissertation.University of Alabama.
Wang, Y.L. Andrea, D. Ellinger, A.D. and Jim Wu, Y.C. (2013). Entrepreneurial opportunity recognition: an empirical study of R&D personnel. Management Decision, 2(51), pp 248 - 266. https://doi.org/10.1108/00251741311301803
Wang, Wenjun & Street, W. Nick. (2018). Modeling and maximizing influence diffusion in social networks for viral marketing, Wang and Street Applied Network Science, 3:6, pp 1-26. https://doi.org/10.1007/s41109-018-0062-7
References [In Persian]
Abdi Jamiraan, A, Hosseini, E, & Rawai, S. (2016). Investigating opportunity recognition models in the entrepreneurial process, Research in Arts and Humanities, 2(3) 79-88. [In Persian]
Alavi, S. M. (2016). Study and analysis of social networks, National Conference of New Technologies in Electrical and Computer Engineering, Master's Thesis, Isfahan University Jihad Institute of Higher Education. [In Persian]
Aryani, E, Zahed Babolan, A, Moeinikia, M, Khaleghkhah, A, Sroush, M, Mousavi, T. (2016). The Role of Virtual Social Networks in the Development of Entrepreneurial Capabilities of Postgraduate Students, Social Development and Welfare Planning, 7(29), 41-68. https://doi.org/10.22054/qjsd.2016.7885. [In Persian]
Bakhshi, B, Nasiri, B, Bakhtiari, A, Taheriyan, M. (2013). The Role and Function of Social Networks: A Case Study of the CaféMom Social Network (A Network for Mothers and Children), Women’s Studies, 4(2), 37-59. https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_1071.html. [In Persian]
Bashir, H, Afrasiabi, M. S. (2012). Internet Social Networks and Youth Life Style: A Case Study of the Largest Iranians' Virtual Community, Journal of Iranian Cultural Research, 5(1), 31-62. https://doi.org/10.7508/ijcr.2012.17.002. [In Persian]
Dehghan, H, & Morovat, B. (2017). Investigating the relationship between the amount of use of virtual social networks and students' social relationships, News Science, 7(25), 102-120. [In Persian]
Forghani, M, & Mohajeri, R. (2018). the relationship between the use of figurative communication networks and the changes in the life style of youth, New Media Studies, 4(13), 259-292. https://doi.org/10.22054/cs.2018.24690.293. [In Persian]
Fotuhi, S, & Rezaeinasab, Z. (2017). Investigating the impact of social network structure on entrepreneurial characteristics among graduate students of Ilam University, Iranian Journal of Social Studies, 11 (2), 56-77. http://www.jss-isa.ir/article_32476.html. [In Persian]
Imani, A, Hosseinifar, A, Ahang, F. (2018). Impact of Social Networks on Digital Entrepreneurship with the Role of Mediating Opportunity Recognition (Case Study: Knowledge Base Companies at Technology and Science Park in Kerman), Public Management Researches, 11(41), 290-312. https://doi.org/10.22111/jmr.2018.4460. [In Persian]
Imani, A, Hosseinifar, A, Mobaraki, M. (2017). The effect of social networks on the development of digital entrepreneurship in knowledge-based companies, BI Management Studies, 6(22), 1-22. https://doi.org/10.22054/ims.2018.8518. [In Persian]
Karimian, K, Parsamehr, M, & Afshani, S. A. (2017). Investigate Sociological factors affecting trends of high school adolescent’s girl in Shahrekord toward social network, New Media Studies, 3(10), 172-211. https://doi.org/10.22054/cs.2017.17353.131. [In Persian]
Kavossi, I, & Kazemi, H. (2012). The role of social political mobility of virtual social networks on the formation of the cultural dimension of social capital, Media Studies, 7(23), 137-149. https://mediastudies.srbiau.ac.ir/article_4114.html. [In Persian]
Kosari Langari, R, Sardar, S, Amin Mousavi, S. A, & Radfar, R. (2019). A Model to Publish Online Social Networks Data with Privacy Preserving, BI Management Studies, 8(29), 87-112. https://doi.org/10.22054/ims.2019.10377. [In Persian]
Masoumi, E, & Zamani, N. (2013). A model for identifying entrepreneurial opportunities in the agricultural sector, Entrepreneurship in Agriculture, 1(4), 1-18. https://jead.gau.ac.ir/article_2264.html. [In Persian]
Mohammadi, H, Mosavi Jad, S. M, & Ahmadizad, A. (2020). Investigating the role of social networks on entrepreneurial behaviors in small and medium enterprises in Sanandaj city, Karafan, 17(3), 155-166. https://doi.org/10.48301/KSSA.2020.124673. [In Persian]
Mohammadi-Elyasi, Q, Rokni, N, & Tayebi, S. K. (1390). The role of social networks in identifying entrepreneurial opportunities, Entrepreneurship Development, 3(11), 7-26. https://jed.ut.ac.ir/article_22785.html [In Persian]
Mohsenianrad, M. (2012). Three generations of social networks, the simultaneous presence in Developing Countries: The Case of Iran, Social sciences, 19(57), 37-75. https://doi.org/10.22054/qjss.2012.6864[In Persian]
Moshdey, A. (2011). Analysis of the Effects of Social Networks on Entrepreneurial Opportunity Identification. Journal of Industrial Management, 6(15), 69-80. https://imj.sanandaj.iau.ir/article_537504.html[In Persian]
Mosivand, M, Safayi, A, & Viseh, S. (2018). The Effect of Web based Social Networks on the Religious Identity of Iranian Second and Third Decade, Students (Case Study; Hamedan Universities), Culture in The Islamic University, 7(25), 503-524. https://ciu.nahad.ir/article_498.html[In Persian]
Mousavi, M. Taheri, S. & Nezam Bekai, M. (2013). Presentation of a model for identifying entrepreneurial opportunities. A national congress of entrepreneurship, a knowledge-based industry, Mazandaran University. https://civilica.com/doc/217556[In Persian]
Mousavi, S. M. & Shabgo Mousif, S. M. (2018). Investigating the Role of Technical Knowledge in the Detection and Utilization of Entrepreneurial Factors. New Research in Management and Accounting, 5, pp 125-125. https://civilica.com/doc/832667. [In Persian]
Rezaei, M, & Shobeiri, S. M. (2017). The Effect of Social Networks Usage on the Promotion of Pro-environmental behavior in Tourism (Case Study: Telegram Social Network), Journal of Tourism Planning and Development, 6(21), 28-53. https://doi.org/10.22080/jtpd.2017.1527. [In Persian]
Roshandel Arbatani, T, Nikimaleki, H, Abdullahian, H, Soltanifar, M, & Ashna, H. (2016). Designing the management model of internal social networks with a cultural approach, Farda Modiriat, 16(53), 95-110. http://www.modiriyatfarda.ir/Article/139606211423228027. [In Persian]
Seddighi, N, & Sanaei, M. (2020). Identifying and Leveling the Factors Affecting the Maturity of the Organization's IT Using the Interpretive Structural Modeling and Fuzzy MICMAC Approach. BI Management Studies, 8(31), 23-60. https://dx.doi.org/10.22054/IMS.2019.39944.1478. [In Persian]
Sheibani, M, Jahangiri, M, & Hosseini, S. A. (2018). Coming to the religious jurisprudence of using virtual social networks, Justarha-ye Fiqhi va Usuli, 4(4), 121-146. https://dx.doi.org/10.22034/jrj.2019.50270.1357. [In Persian]
Shobeiri, S. M. (2018). The Role of Social Networks on Promoting the Environmental Culture of Teachers: A WhatsApp Case Study, Psychology & Education sciences Research in School and Virtual learning, 5,4(20), 93-100. https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4428.html [In Persian]
Sohrabi, B, Reisi Vanani, I, & Talebian, M. (2015). Presenting a model for analyzing the behavior of social network users using data mining methods: a social network in Iran, Human Resource Management Research, 6(4) 83-106. http://ormr.modares.ac.ir/article-28-11718-fa.html. [In Persian]
Souri, A, Pouya, Y, & Tajeri, B. (2017). Psychosocial injuries caused by virtual social networks in secondary school female students, Women's Police, 12(29), 52-72. http://ps.jrl.police.ir/article_20312.html. [In Persian]
Tavalaee, R, Sabaghi, Z, Nezafati, N. (2017). Identify and analyze the opportunities and threats of social networks for shahid Beheshti University students, Journal of Iranian Cultural Research, 10(3), 153-175. https://doi.org/10.22631/jicr.2017.1065.1871. [In Persian]
Yazdani, B. O, Davoudi, S. A, Imani, A. M, Yaghoubi, N. M. (2017). Identifying and Explaining the Components and Driving Factors Affecting Talent and Succession in the Higher Education System of Sistan and Balouchestan Province using the Mick Mac Method, The Socio-Cultural Reseasrch Journal of Rahbord, 6(3), 235-261. http://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123345.html [In Persian]
Zivdar, M. (2020). Entrepreneurial Opportunities: Models and Approaches, Assumptions and Viewpoints. The Journal of Science and Technology Policy Letters, 9(4), 47-56. http://stpl.ristip.sharif.ir/article_21708.html [In Persian]
استناد به این مقاله: سالارزهی، حبیبالله.، پورانجنار، گلبهار.، شکیبایی، امین.، غفاری، حسن. (1401). شناسایی پیشرانهای مؤثر بر توسعه شبکههای اجتماعی مجازی در تشخیص فرصتهای کارآفرینانه، مطالعات مدیریت کسب وکار هوشمند، 11(42)، 161-196.
DOI: 10.22054/IMS.2023.15487
Journal of Business Intelligence Management Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |