| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,204 |
| تعداد مقالات | 17,962 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,171,409 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,879,745 |
تأثیر شبکه های اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکتهای دانشبنیان | ||
| مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
| مقاله 1، دوره 6، شماره 22، اسفند 1396، صفحه 1-22 اصل مقاله (2.97 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ims.2018.8518 | ||
| نویسندگان | ||
| عبدالمجید ایمانی1؛ اعظم حسینی فر2؛ مسلم مبارکی3 | ||
| 1استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان. | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان (نویسنده مسئول)؛ azamhosseinifar93@gmail.com | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستانزاهدان | ||
| چکیده | ||
| با توجه به اینکه در دنیای رقابتی امروز، افزون بر عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی نیز میتواند بر کسبوکارهای تأثیرگذار باشند؛ شبکههای اجتماعی بهمنزله یک مشخصه اجتماعی، نیروی محرکه و پایهای، برای انسجام اجتماعی در فعالیتهای کسب کارهای اینترنتی نقش بسیار مهمی دارند. هدف این مقاله بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی (محتوای روابط اجتماعی، ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات، شیوه انتقال اطلاعات) در توسعه کارآفرینی دیجیتالی (آنالیز فرصت، ایجاد و توسعه وبسایت، برنامه بازاریابی الکترونیکی، اجرا و توسعه تجارت الکترونیکی) است. جامعه آماری تحقیق شامل 70 نفر از مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان است که با ترکیب پرسشنامهها تعداد 35 پرسشنامه از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش ازنظر ماهیت، توصیفی ـ پیمایشی است و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار (Spss) و معادلات ساختاری (Smart pls) استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که شبکههای اجتماعی بر توسعه کارآفرینی دیجیتالی تأثیر مثبت و معناداری دارد و از بین ابعاد شبکههای اجتماعی، محتوای روابط اجتماعی، شیوه انتقال اطلاعات، منابع اجتماعی اطلاعات دارای بیشترین تأثیر را بر کارآفرینی دیجیتالی دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شبکههای اجتماعی؛ کارآفرینی دیجیتالی؛ شرکتهای دانشبنیان؛ استان کرمان | ||
| مراجع | ||
|
. آقاجانی، حسینعلی، (1393)، «کارآفرینی و رقابتپذیری مهمترین ویژگیهای شرکتهای داش بنیان»، دومین همایش ملی کارآفرینی و رقابتپذیری، ص 11-1. 2. اسلانی، محمد، (1390)، کارآفرینی الکترونیکی (دیجیتالی) موتور توسعه اقتصاد دانشمحور، کنفرانس ملی فناوری اطلاعات و اقتصاد ملی، ص 12009-1200. 3. ایرانی، مه لقا، حقیقی، محمد، (1392)، «تاثیر شبکههای اجتماعی بر پایداری کسب وکارهای اینترنتی (با تاکید بر نقش میانجی قصد کارآفرینانه در شرکتهای اینترنتی درگاه بانک ملی)»، مجلع فناوری اطلاعات، دانشگاه تهران، دوره 5، شماره 4، ص 46-23. 4. رودساز، حبیب، ظریفیان، محمدرضا، صوفی، جعفر (1391)، «کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات (کسبوکار اینترنتی)»، اول، تهران، انتشارات دانش نگار. 5. زاهدی، فاطمه، (1393)، «شبکههای اجتماعی مجازی»، همایش ملی پژوهشهای مهندسی رایانه»، ص 10-1. 6. زینتی، زهرا، جلالی، محمد مهدی، (1394)، «کارآفرینی دیجیتالی با رویکرد کسب وکار اینترنتی»، همایش ملی پژوهشهای مدیریت، ص 12-1. 7. طاهر خانی، نسرین، (1391)، «بررسی جایگاه اقتصاد شبکه در ایران»، اولین همایش ملی فناوری اطلاعات و شبکههای کامپیوتری، ص 15-1. 8. کاووسی، سعیده، (1393)، «بررسی نقش شبکههای اجتماعی در تشخیص فرصتهای کارآفرینانه»، پایان نامه کارشناسی ارشد، ص 2. 9. محمدی الیاسی، قنبر، رکنی، ندا، (1390)، «نقش شبکههای اجتماعی در تشخیص فرصتهای کارآفرینی»، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال سوم، شماره 11، ص 26-7. 10. مشدئی، علی، (1390)، «تحلیل اثرات شبکههای اجتماعی بر شناسایی فرصتهای کارآفرینی»، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشگاه علوم انسانی دانشگاه آزار اسلامی واحد سنندج، سال 6، شماره 15، ص 70. 11. میر شمسی، فاطمه، (1392)، «کارآفرینی دیجیتالی در بستر توسعه کسبوکارهای مخاطرهآمیز الکترونیکی»، دومین همایش فناوری اطلاعات، ص 6-1. 12. محمد زاده، علیرضا. (1393)، «نقش فناوری اطلاعات در ایجاد کارآفرینی و مزیت رقابتی»، همایش ملی کارآفرینی و رقابتپذیری، ص 11-1. 13. میر پارسا، ساناز. (1392)، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد و توسعه اثر بخش در کارآفرینی دیجیتالی، همایش ملی دانشگاه کارآفرین، صنعت دانش محور، دانشگاه مازندران، ص 15-1. 14. وزیر زنجانی، حمید رضا. (1387)، کارآفرینی الکترونیکی چیست؟ اصول ایجاد یک شرکت در اقتصاد شبکهای، مجله بررسیهای بازرگانی، شماره 33، ص 102-84. 15.Adler,P.S.&Kowen,S.W.(2002).Social Capital:Prospects For a new Concept. The academy of management Review,27(1),17-40. 16.Ardichvili، A، Cardozo، R & Ray، S.(2003). A theory of، entrepreneurial opportunity identification and development. Journal of Business venturing، 18(1)، 105-124.
17.Chow,W.S.& Chan,L.S(2008). Social Network, Social Trust and Shared goals in organization. Khowledge sharing.Information&management,45(7),458-465. 18.Covillo E, Nicole et al.(2003). Assessing the Role of e-marketing in contemporsry marketing practice, journal of marketing management, 19:857-881. 19. Chua, A. (2002). The influence of social interaction on knowledge creation. Journal of Intellectual Capital, 3, 375–392 20.Granovetter,M(1983). The Strength of Weakties: Anet work theory revisited, sociological theory,1,201-233.22. 21. Hoang, H., & Antoncic, B. (2003). Network-based research in entrepreneurship A critical review. Journal of Business Venturing, 18(2), 165–187. 22. Levin, D. Z., & Cross, R. (2004). The Strength of Weak Ties You Can Trust: The Mediating Role of Trust in Effective Knowledge Transfer. Management Science, 50(11), 1477-1490. 23.Mahmood, A. and Yu. C.M.(2005). E-entrepreneurship in Knowledge Economy: Implications for the Asia-Pacific Economies”. The Business Review, Cambridge.Vol. 4, No. 1, pp. 153-160. 24.Magnier-Watanabe, R., Yoshida, M., Watanabe, T. (2010). Social Network Productivity in the Use of SNS. Journal of Knowledge Management, 14(6): 910-927.
25.Nahapeit، J. & Ghoshal، S.(1998). Social capitual، intellectual capital، and the orgnasational advantage. The academy of management Review، 23(2)، 242-266.
26.Ozgen، E & Baron، R.A(2007). Social sources of information in opportunity recognition: Effect of mentors، industry het work، and professional forums. Journal of business venturing، 22(2)، 174-192.
27.Sun, Y., Lim, K., Jiang, C., and sun, J. (2010). Do males and famales think in the same way?an emprical investigation on the gender differences in the web advertising evalution. Journal of Computers in Human Behavior, 26(6):1614-1625. 28. Shane,S.(2000).Prior Knowledge and the discovery of entrepreneurial opportunities. Organization Sciences,11(4),448-469. 29. Shane S., Stuart T.(2002). Organizational endowments and the performance of university start-ups, Management Science, 48(1). 30. Westerlund, M., & Svahn, S. (2008). A relationship value perspective of social capital in networks of software SMEs. Industrial Marketing Management, 37(5), 492–501.
.
. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,180 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,549 |
||